Podczas pierwszej prezentacji Impulsów 2, które rozpoczęły kursowanie na linii SKM w Trójmieście, krótko rozmawialiśmy o planach Pomorza na radykalną wymianę taboru w tym regionie.
– Widzę, że pojazdy są przestronne, wygodne, ciche. W związku z tym, że w pierwszej kolejności kupiliśmy pojazdy do ruchu regionalnego, w pojeździe kursującym po trasie SKM będą też toalety – powiedział marszałek Struk podczas pierwszej przejażdżki pociągiem.
– Plan jest taki, aby wypełnić cały kontrakt. Łącznie mamy otrzymać 36 nowych pojazdów. Wszystkie wyprodukuje Newag. Mamy jednak nadzieje, że jeśli zostaną uruchomione środki z Krajowego Planu Odbudowy, będziemy mogli zamówić (w ramach prawa opcji – dop. red.) jeszcze 9 zespołów trakcyjnych. Byłoby ich wówczas 45. To całkowicie zmieni obrazu kolejowej rzeczywistości na pomorskich szlakach kolejowych, zarówno w aglomeracji, jaki daleko poza nią – powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” Mieczysław Struk.
– Pojazdy, które dzisiaj widzimy, będą w eksploatacji w SKM. Ale docelowo, już zakupie ezetów dedykowanych ruchowi aglomeracyjnemu, zostaną przeniesione na inne linie w regionie. Mam nadzieję, że będą mogły po zelektryfikowanej linii kolejowej pojechać do Kartuz – powiedział. Pomorska Kolej Metropolitalna zelektryfikowała już swój odcinek linii, ale PKP PLK na linii 201 zalicza spektakularne opóźnienie w realizacji inwestycji. Od 2024 roku będą więc do Kartuz dojeżdżać elektryczno-spalinowe hybrydy.
Czy polityczna zmiana w rządzie może zbliżyć pomorskie do usamorządowienia PKP SKM Trójmiasto? Marszałek wypowiadał się o tym z rezerwą.
– Takie byłyby wcześniej nasze oczekiwania, ale nie było takiego klimatu politycznego i decyzji ze strony rządowej – powiedział. Wypowiedział się też na temat, kontraktu na właśnie dostarczone pociągi, na które dotację udało się z trudem uratować.
– To były rzeczywiście trudne negocjacje (z SKM – dop. red.) Szybka Kolej Miejska chciała, żebyśmy asygnowali środki z budżetu województwa, ale pojazdy należałyby de facto do SKM. Nie mogliśmy takie koncepcji zaakceptować, stąd kompromisowe rozwiązanie, aby z tego dofinansowania na 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które miały być dedykowane SKM, sfinansować 2 pojazdy SKM, które SKM kupiła już wcześniej, a resztę przeznaczyć na 8 nowych Impulsów regionalnych. One i tak będą eksploatowane w ruchu aglomeracyjnym. Pasażerowie nie będę odczuwać tego, czyja to własność. Będą jeździć po torach i podnosić komfort podróży – powiedział marszałek.
Więcej na temat regionalnych Impulsów 2,
które rozpoczęły kursowanie na SKM piszemy tutaj.