Usprawnienie procesu inwestycyjnego na kolei wymaga większej troski o bezpieczeństwo pracowników budowlanych. Priorytetową sprawą jest też inwentaryzacja całej infrastruktury podziemnej oraz dokładniejsze badania geologiczne. Wykonawcom daje się też we znaki deficyt fachowej kadry – mówił podczas Kongresu Kolejowego dyrektor naczelny i regionu Europy Północno-Wschodniej Keller Polska Tomasz Michalski.
W pierwszej kolejności dyrektor Keller Polska zwrócił uwagę na kwestię bezpieczeństwa. – Widzę poprawę, ale dużo zostało jeszcze do zrobienia. Naszym priorytetem jest bezpieczeństwo pracowników. Przez wiele lat walczyliśmy z GDDKiA o platformy robocze i przestrzeganie standardów BHP. Na budowach kolejowych nadal toczymy wojnę o sygnalistów czy o sztywne barierki zabezpieczające – powiedział. Jak podkreślił, unikanie wypadków podczas inwestycji kolejowych to wspólny interes wykonawców, zamawiających i przewoźników.
Problemem przy realizacji inwestycji kolejowych jest mnogość gestorów mediów podziemnych. – Gdy coś uszkodzimy, stajemy nieraz przed ścianą, ponieważ nie wiadomo, do jakiej spółki należy dany element infrastruktury – tłumaczył Michalski. Dodał jednak, że sytuacja zmienia się pod tym względem na lepsze. – Nowe wytyczne w sprawie badań gruntowych to ogromny sukces. Poprzednio spotykaliśmy się z badaniami co 100 metrów na głębokość 2-3 m. Sondy nie sięgały więc nawet spodu nasypów, co uniemożliwiało przygotowanie dobrego projektu – wspomniał.
Dyrektor Keller Polska skierował też do zamawiających prośbę o lepszą współpracę w zakresie przekazywania dzienników podbić i geometrii torów. – Pomoże to identyfikować krytyczne odcinki linii, którym trzeba poświęcić więcej uwagi. Dziś są z tym problemy – zaznaczył.
Inne bolączki, z którymi zmagają się firmy w branży, to luka pokoleniowa wśród specjalistów z zakresu projektowania. – Brakuje doświadczonych projektantów m.in. nasypów, rozumiejących chociażby specyfikę interakcji podłoża z podkładami – poinformował. Zaproponował też, na wzór dokumentu stosowanego przez GDDKiA, wprowadzenie wytycznych do wykonywania wzmocnień podłoża toru. W jego ocenie rozwiązanie takie wzmocniłoby rynek, pomogło uniknąć nieporozumień i braku koordynacji.