Kolej Nadzalewowa, czyli linia kolejowa 254, na przełomie roku znalazła się na liście szlaków objętych procedurą likwidacji PKP PLK. Linia ma duże szanse na przejęcie przez samorządy lokalne, z uwagi na sporą atrakcyjność turystyczną. O jej możliwe losy pytał poseł Andrzej Kobylarz związany z Kukiz’ 15, odpowiadał podsekretarz stanu w MIB, Piotr Stomma.
Poseł Kobylarz zauważa, że 15 września 2015 roku Rada Ministrów zatwierdziła Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku i , że wśród planowanych modernizacji brakuje rewitalizacji linii kolejowej nr 254, przebiegającej na linii Tropy – Braniewo – zwanej potocznie Koleją Nadzalewową.
– Ten fragment sieci kolejowej od lat popada w ruinę, co poskutkowało całkowitą likwidacją połączeń. Linia Kolei Nadzalewowej to nie tylko ważny szlak na lokalnej mapie przewozów pasażerskich, ale też turystyczna perła regionu, ze względu na jej urokliwe położenie nad brzegiem Zalewu Wiślanego. W kontekście planowanej budowy kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej, co z pewnością przyniesie wzrost liczby turystów w regionie, rewitalizacja tej linii jest rzeczą niezbędną dla zapewnienia ożywienia gospodarczego w regionie – zauważa poseł i pyta o możliwe zmiany w KPK oraz zasadność takich zmian, uwzględniających naprawę linii 254.
Według informacji MIB ruch pociągów odbywa się wyłącznie na odcinkach Tropy – Elbląg Zdrój (o długości 6,4 km) oraz Braniewo Brama – Braniewo (o długości 3,7 km). Na odcinku Elbląg Zdrój – Braniewo Brama (o długości 38 km) od kwietnia 2006 roku nie jest prowadzony ruch pociągów. Od tego czasu na przedmiotowym odcinku prowadzone były jedynie okazjonalne przejazdy komercyjne. W roku 2015 po odcinku tym nie przejechał żaden pociąg.
– Przywrócenie ruchu na tym odcinku wymagałoby jego odbudowy, a tym samym poniesienia znacznych nakładów finansowych, które nie są uwzględnione w aktualnych planach inwestycyjnych PKP PLK SA. Ponadto decyzja o ewentualnej odbudowie uzależniona jest od zainteresowania przewoźników prowadzeniem ruchu kolejowego. W roku 2015 PKP PLK SA zwróciła się do przewoźników z pytaniem dotyczącym planów związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego na odcinku Kolei Nadzalewowej, jednak nie wyrazili oni zainteresowania uruchomieniem przewozów – informuje Piotr Stomma.
Minister Stomma zauważa, że linia ma charakter regionalny, więc mogłaby być uwzględniona w planach modernizacyjnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego województwa. Tak się jednak nie stało. Wielkich szans, ze względu na brak strategicznego charakteru linii, nie ma też na umieszczenie w Krajowym Programie Kolejowym. Ale zainteresowanie nią wykazują na szczęście samorządy.
– Starostwo Powiatowe w Braniewie wykazało zainteresowanie przejęciem przedmiotowej linii. W związku z tym 6 kwietnia 2016 roku w Zakładzie Linii Kolejowych w Olsztynie odbyło się spotkanie ze starostami oraz wójtami gmin, przez które przebiega linia, w celu ustalenia możliwości jej przekazania na rzecz Starostwa Powiatowego w Braniewie.
Więcej informacji na temat linii przeznaczonych do wszczęcia procedury likwidacyjnej i szans na reaktywacje przewozów po linii 254, można przeczytać
TUTAJ.