Do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa wpłynęła interpelacja posła Tomasz Kostusia odnośnie planów taborowych PKP Intercity. Poza wydatkami na lokomotywy, poseł odniósł się także do planów zakupowych w zakresie nowych ezt i wagonów. Okazuje się, że być może na polskich torach ujrzymy dodatkowe pociągi Pesy.
Były wicemarszałek w latach 2010-2014 – Tomasz Kostuś – zadał Ministerstwu Infrastruktury i Budownictwa szereg pytań dotyczących działania PKP Intercity na rzecz poprawy stanu swojego taboru.
– PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, specjalizujący się w krajowych i międzynarodowych przewozach dalekobieżnych. Spółka rozpoczęła działalność 1 września 2001 r. w wyniku procesu restrukturyzacji przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe, a w styczniu 2008 r. została przekształcona w spółkę akcyjną. W ubiegłym miesiącu zakończył się zatem 15 rok działalności przewoźnika na polskim rynku usług kolejowych – pisze we wstępie poseł. Dalej przybliża ostatnie inwestycje przewoźnika, które przyczyniła się do znaczącej poprawy wyników w przewozie pasażerów.
Będą nowe ezt?
Jedno z pytań dotyczyło planów o zakup kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Okazuje się, że plany są, a PKP Intercity rozważa zakup 10 takich pojazdów typu 43We czyli Dart. Przewoźnik miałby tutaj wykorzystać prawo opcji, które przewiduje pierwotne postepowanie na dostawę partii wcześniejszych 20 szt. ezt. – Ostateczna decyzja odnośnie zakupu składów Dart zostanie podjęta jednak po przeprowadzeniu technicznej oceny stanu obecnie użytkowanych pojazdów – zaznacza Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, który udzielił odpowiedzi w imieniu ministra.
Dalsze pytania dotyczyły z kolei wagonów, którymi dysponuje PKP Intercity i ich dostosowaniem do podróżowania z prędkością 160 km/h i 200 km/h. W przypadku tego pierwszego pułapu przewoźnik posiada 1675 szt. wagonów, co stanowi 72,35% ogólnego stanu wagonów . – Z czego 146 szt. jest trwale wyłączonych z eksploatacji – zauważa Bittel. – Natomiast do prędkości 200 km/h dostosowanych jest obecnie 169 szt. wagonów, co stanowi 7,3% ogólnego stanu. – Ewentualne braki taborowe są trudne do określenia. Spółka sukcesywnie modernizuje posiadany park wagonowy oraz dokonuje zakupów nowych wagonów – zaznacza podsekretarz.
Na pewno będą nowe wagony
Obowiązująca Strategia Taborowa PKP Intercity do 2020 roku zakłada od 2016 do 2020 roku zakup 55 nowych wagonów oraz modernizację 455 wagonów. Jak podaje Bittel, rozstrzygnięto już postępowania na modernizację 29 wagonów, a na 53 wagony dopiero rozpisano przetargi.
W trakcie przygotowania jest dokumentacja do przetargów na modernizację 335 wagonów. –Planowane jest ogłoszenie postępowań na przełomie 2016/2017 roku – tłumaczy Bittel.
W przygotowaniu jest także dokumentacja do przetargów na zakup 55 nowych wagonów; ogłoszenie postępowania planowane jest po 2017 roku. Z kolei na początku 2019 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na modernizację 38 wagonów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.