Resort infrastruktury obejmie dotacją połączenia TLK i IC relacji Łódź – Warszawa. Nie wiadomo jednak, czy pozwoli to na zachowanie dotychczasowej oferty, bo trwa analiza możliwości optymalizacji najbardziej deficytowych połączeń.
Jak poinformowało nas Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, zapadła już
zgodna z oczekiwaniami decyzja o objęciu połączeń na trasie Łódź – Warszawa dotacją. Resort włączy realizowane przez PKP Intercity kursy do tzw. umowy PSC z przewoźnikiem. Obecnie aktualizowane są dokumenty strategiczne, których zmiana jest konieczna do rozszerzenia listy pociągów finansowanych z budżetu MIB.
Bez dotacji połączeń nie obsłużyłyby Darty i FlirtyChoć dotychczas w dyskusji pojawiały się głównie argumenty dotyczące finansowych aspektów działalności PKP Intercity, ministerstwo tłumaczy swoją decyzję przede wszystkim kwestiami eksploatacyjnymi. – Z uwagi na układ torów na stacji Łódź Fabryczna, PKP PLK wymaga, by pociągi były zestawiane z elektrycznych zespołów trakcyjnych [choć
zarządca infrastruktury ogłosił częściowe dopuszczenie wjazdu składów wagonowych na podziemną stację – dop. red.]. W związku z tym PKP Intercity proponuje, by w ramach projektu zakupu elektrycznych zespołów trakcyjnych ED161 Dart nowe pociągi okresowo (podczas modernizacji odcinka Warszawa – Lublin) obsługiwały relację Warszawa – Łódź Fabryczna – mówi rzecznik MIB Elżbieta Kisil.
Jak wskazuje przedstawicielka resortu, do Łodzi miałyby dotrzeć także pojedyncze pociągi obsługiwane Flirtami ED160, a zakupione z pomocą środków unijnych jednostki obu typów mogą kursować tylko w ramach połączeń objętych umową PSC. – Dlatego też Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa planuje objęcie nią pociągów relacji Warszawa – Łódź – potwierdza Kisil. – W celu zapewnienia dotacji budżetu państwa dla tych przewozów konieczne jest spełnienie formalnych wymogów, tj. niezbędna jest zmiana treści rozporządzenia w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego i zmiana Umowy ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich – dodaje.
Obsługa taborowa wciąż nie jest znanaMIB opracowało już aktualizację planu transportowego i zamierza skierować ją do konsultacji społecznych. Ostateczne przyjęcie poprawek może nastąpić w IV kwartale tego roku, co powinno pozwolić na dotowanie połączeń na linii łódzkiej od grudniowej zmiany rocznego rozkładu jazdy. – Przewozy w relacji Warszawa – Łódź będą dofinansowane w ramach limitu ujętego w projekcie ustawy budżetowej na 2017 r. – stwierdza jedynie Elżbieta Kisil pytana o wysokość środków przeznaczonych na dotację dla kolejnej linii.
Tymczasem niedawno PKP Intercity poinformowało nas, że
wciąż oczekuje na decyzję CUPT w sprawie możliwości skierowania Dartów i Flirtów do Łodzi. Jest ona niezbędna, bo trasy tej nie ujęto we wniosku o dofinansowanie zakupu jednostek z funduszy UE. Nie jest też jasne, jaki tabor mógłby obsługiwać połączenia w okresie od grudnia 2016 do czerwca 2017, kiedy rozpocząć się ma modernizacja trasy Warszawa – Lublin.
Dotacja nie uchroni pasażerów przed cięciami?Przypomnijmy, że PKP Intercity ogłosiło niedawno, że uruchamiane komercyjnie pociągi Łódź – Warszawa – Łódź nie przynoszą spółce zysku. Przewoźnik zawnioskował o dotację MIB, informując jednocześnie, że w przypadku odmowy będzie zmuszony zredukować liczbę kursów. Na razie nie wiadomo, ile połączeń będzie przewidywał rozkład jazdy po otrzymaniu dodatkowego źródła dofinansowania. Elżbieta Kisil informuje jedynie, że analizowane są możliwości optymalizacji oferty w obszarze najbardziej deficytowych połączeń.