W Szczecinie 30 listopada 2016 r. odbył się II Polsko-Niemiecki Szczyt Kolejowy podczas którego omawiano poprawę połączeń kolejowych między dwoma krajami.
– Uzgodnienie satysfakcjonujących pasażerskich połączeń kolejowych jest wypadkową stanu infrastruktury. Po przeprowadzeniu koniecznych prac budowlanych będziemy mogli wspólnie zaoferować lepszy produkt dla naszych społeczeństw – powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, Andrzej Bittel. – Ze strony Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa mogę zadeklarować podjęcie działań, które po poprawie infrastruktury przyniosą bardziej atrakcyjną ofertę np. w tradycyjnych relacjach łączących Szczecin z Berlinem, czy Kraków i Wrocław z Hamburgiem – dodał.
Szczyt został zwołany z inicjatywy koordynatora ds. Polsko-Niemieckiej Współpracy Przygranicznej i Regionalnej, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, Jakuba Skiby oraz koordynatora ds. Niemiecko-Polskiej Współpracy Społecznej i Przygranicznej, premiera Kraju Związkowego Brandenburgii, Dietmara Woidke.
Gospodarzami spotkania byli: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, Andrzej Bittel oraz sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu i Infrastruktury Cyfrowej, Michael Odenwald.
W Szczycie, którego celem była poprawa współpracy i rozwój połączeń kolejowych między Polską a Niemcami udział wzięli przedstawiciele regionów przygranicznych obu państw, ministerstw właściwych do spraw transportu oraz spółek kolejowych. Ze strony polskiej były to: PKP SA, PKP PLK, PKP Intercity, Przewozów Regionalnych oraz Kolei Dolnośląskich, a ze strony niemieckiej DB AG oraz NEB AG. Podczas obrad omówiono kwestie transgranicznych połączeń kolejowych oraz wyzwania w zakresie poprawy stanu technicznego łączącej oba kraje infrastruktury kolejowej.
W dyskusji na temat rozwoju połączeń poruszono temat pociągu Berlin-Szczecin, opisano stan modernizacji linii kolejowej (dobudowa drugiego toru, elektryfikacja, modernizacja drogi kolejowej), wpływ planowanej modernizacji linii Warszawa – Poznań na atrakcyjność połączeń z Berlinem czy perspektywy kontynuacji niedawno otwartego połączenia Berlin – Wrocław.
W części poświęconej problemom infrastrukturalnych przedyskutowano plany przebudowy linii Szczecin - Berlin, zagadnienia związane z utrzymaniem mostu granicznego Kostrzyn – Kustrin-Kietz, planowane otwarcie zbudowanego przez stronę polską mostu przez Nysę Łużycką w Horce oraz plany elektryfikacji linii Zgorzelec – Węgliniec wraz z elektryfikacją stacji Görlitz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.