MIB wciąż liczy na wydanie całej zaplanowanej w Krajowym Programie Kolejowym kwoty 67,5 mld złotych na inwestycje. – Wskazywanie na brak możliwości wykorzystania tych środków jest na obecnym etapie przedwczesne – zapewnia ministerstwo.
Jak informowaliśmy dziś rano, w poprzedniej perspektywie unijnej kolej
wydała 4,1 mld euro środków unijnych (17 mld złotych). Łącznie na projekty kolejowe, łącznie ze środkami budżetowymi wydano 30 mld złotych. W nowej perspektywie do wydania jest dużo więcej pieniędzy – zapisana w Krajowym Programie Kolejowym kwota 67,5 mld zł stanowi sumę środków zarezerwowanych na realizację projektów kolejowych w ramach poszczególnych programów operacyjnych (POIiŚ, RPO, POPW), Instrumentu CEF, budżetu państwa, Funduszu Kolejowego oraz środków własnych PKP PLK.
67,5 mld na kolej jest możliwe do wydania?Czy kolejarze będą w stanie wykorzystać następne 67,5 mld złotych i sprawnie zrealizować inwestycje? – Prawdopodobieństwo wydatkowania tych środków już dziś wydaje się być małe –
mówił niedawno Janusz Zubrzycki, członek zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, wskazując na kilka kluczowych problemów w procesie inwestycyjnym.
Wydatków na inwestycje w tym i przyszłym roku nie powiększy fakt, że do września
potrwa aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego, ale zdaniem ministerstwa jest konieczna, by uratować program jako całość. Jak tłumaczy MIB, aktualizacja KPK jest związana jest m.in. z koniecznością przeglądu poszczególnych elementów aktualnie obowiązującego Programu pod kątem poziomu
dotychczasowego wykorzystania środków, m.in. z perspektywy UE 2007–2013. Resort zapewnia, że prowadzi wnikliwe analizy poszczególnych pozycji inwestycyjnych w obszarze infrastruktury kolejowej.
– Prowadzone analizy wykazały, że obecnie najistotniejszym ryzykiem jest nierównomierny rozkład wydatków w poszczególnych latach, szczególnie kumulujący się w ostatnim okresie perspektywy 2014-2020 – tłumaczy rzeczniczka MIB Elżbieta Kisil.
Ministerstwo wciąż liczy na pełną kwotę
Rzeczniczka zaznacza, że nie są prowadzone żadne prace w kierunku ograniczenia alokacji środków w ramach KPK. – Możliwość wykorzystania pełnej kwoty środków w ramach KPK jest obarczona ryzykiem, jednak MIB wraz z PKP PLK podejmują wszelkie działania, których celem jest przyśpieszenie realizacji projektów i usprawnienie procesu inwestycyjnego. Oczekiwanym efektem tych działań będzie wykorzystanie całej kwoty zapisanej w KPK. Wskazywanie na brak możliwości wykorzystania tych środków jest na obecnym etapie przedwczesne – zapewnia ministerstwo.
Kisil przypomina, że MIB wraz z PKP PLK zidentyfikowały i podjęły działania w celu usprawnienia procesu przetargowego po stronie spółki. Zakłada się maksymalne uproszenie procedur wewnątrzkorporacyjnych, co pozwoli na szybsze rozstrzyganie przetargów i uniknięcie kumulacji nakładów w ostatnich latach perspektywy 2014-2020. Prowadzone są prace, których celem jest usprawnienie procesu inwestycyjnego na każdym jego etapie. Minister Adamczyk podkreśla znaczenia
opracowywanej specustawy kolejowej, wzorowanej na drogowej.
Analizowane jest także zaawansowanie projektów umieszczonych na liście rezerwowej KPK. – Dla części projektów rezerwowych toczą się prace przygotowawcze, co pozwoli – w przypadku ewentualnych opóźnień w realizacji projektów podstawowych – na dokonanie niezbędnych przesunięć – zapewnia rzeczniczka.
– Dla sprawnego wykorzystywania środków na inwestycje kolejowe resort podjął decyzję o wznowieniu dialogu z branżą w ramach Forum Inwestycyjnego. Wdrażanie postulatów uczestników Forum pozwoli na sprawniejszą realizację projektów i zmniejszenie ryzyka w trakcie prowadzenia prac – dodaje Elżbieta Kisil.