– Modernizacja szlaku kolejowego między Krakowem a Katowicami miała się zakończyć w 2014 r. Jednak dopiero teraz prace idą dobrze. Dzięki modernizacji linii E30 czas przejazdu z Krakowa do Katowic skróci się do 1 godziny 5 minut – powiedział 22 maja 2017 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, odwiedzając budowę.
Nowy przystanek Kraków Bronowice, na którym będą cztery komfortowe perony, budowany jest w rejonie ul. Armii Krajowej. Dla pasażerów przewidziano windy i schody ruchome, a dojście zapewni im przejście podziemne. Zapewniona zostanie dobra komunikacja z węzłem przesiadkowym, planowanym przy skrzyżowaniu ulic Bronowickiej i Armii Krajowej. Dodatkowy przystanek zwiększy dostępność i atrakcyjność kolei w mieście.
Modernizacja linii E30 Katowice – Kraków to znaczne korzyści dla pasażerów pociągów i mieszkańców. Tylko w Krakowie przebudowane będą 4 wiadukty przy ul. Armii Krajowej, Łupaszki i Godlewskiego. Dodatkowy obiekt powstanie przy ul. Rydla, gdzie zastąpi przejazd kolejowo-drogowy. Znacznie poprawi się komunikacja w mieście. Nowe obiekty umożliwią sprawniejszy przejazd samochodów, rowerów i wygodny ruch pieszych.
Kraków Mydlniki i modernizowane przystanki
Na odcinku Kraków Główny – Krzeszowice zmienia się stacja Kraków Mydlniki. Budowany jest tam nowy peron. Kładkę nad torami zastąpi przejście podziemne wyposażone w windy. Modernizowane są także inne stacje i przystanki. Prace obejmą 3 stacje: Krzeszowice, Zabierzów, Kraków Mydlniki i 3 przystanki: Rudawa, Kraków Mydlniki Wapiennik i Kraków Bronowice. Perony m.in. w Rudawie, Zabierzowie, Mydlnikach Wapienniku będą wyposażone w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i tablice informacyjne oraz informację głosową. Wszystkie zapewnią dobry dostęp do pociągów osobom o ograniczonych możliwościach ruchowych. Przewidziano m.in. budowę pochylni, a na stacji Zabierzów również wind.
Modernizacja trasy E30 Kraków – Katowice na odcinku Kraków Główny – Kraków Mydlniki – to koszt prawie 250 mln zł, a na odcinku Kraków Mydlniki – Krzeszowice – to blisko 300 mln zł. Zakończenie modernizacji obu odcinków planowane jest w II półroczu 2018 r.
Modernizacja odcinka Trzebinia – Jaworzno Szczakowa ruszyła w lutym
W lutym 2017 r. rozpoczęła się także modernizacja odcinka Trzebinia – Jaworzno Szczakowa za ok. 300 mln zł, która zakończy się w I półroczu 2019 r. Prowadzone jest postępowanie przetargowe na modernizacje odcinka Trzebinia – Krzeszowice.
Szacowana wartość projektu na trasie Katowice – Kraków wynosi 2,3 mld zł, natomiast maksymalny wkład środków unijnych – 1,6 mld zł, tj. 80 proc. wartości projektu. Zakończenie inwestycji na całej trasie Katowice – Kraków planowane jest w 2020 r. Projekt realizowany jest w ramach unijnego instrumentu finansowego „Łącząc Europę”, który zapewni finansowanie modernizacji linii Katowice – Kraków.
Krakowska łącznica Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki ponad miastem
Coraz bliżej do zakończenia budowy krakowskiej łącznicy, która w grudniu 2017 r. umożliwi uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego na trasie Kraków Główny – Kraków Bonarka i dalej do Skawiny, Oświęcimia oraz Zakopanego, a także umożliwi zintegrowanie kolei z komunikacją miejską. Rozpoczął się kolejny etap prac na budowie.
Przybywa elementów budowanych przystanków na Zabłociu i Krzemionkach
Na przystanku Kraków Zabłocie stopień zaawansowania prac z końcem kwietnia wyniósł 80 proc. Zamontowane są już cztery windy na perony. Trwa montaż dwojga schodów ruchomych. Dla lepszej komunikacji w ciągu ulic Zabłocie oraz Lipowej budowane są drogi dojazdowe i chodniki. Na Krzemionkach w stanie surowym jest hala przystankowa. Wykonawca buduje drugie wejścia na peron wraz z szybem windowym. Powstaje konstrukcja peronu.
Efektem prac będą dwa nowoczesne, zadaszone przystanki, wyposażone w ławki, windy i schody ruchome, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wzdłuż estakad montowane są ekrany akustyczne i układane tory. Jazda po nowych torach łącznicy planowana jest od nowego rozkładu jazdy 2017/2018. Koszt całkowity projektu to 348 mln zł; dofinansowanie z UE wynosi 187 mln zł.
Modernizacja linii Kraków Główny Towarowy – Rudzice i dobudowa torów
W kwietniu 2017 r. PKP PLK podpisała umowę na realizację tej inwestycji. Nowe przystanki i zmodernizowane stacje zapewnią wygodną obsługę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych. Dodatkowe tory, obiekty i nowoczesne urządzenia pozwolą skrócić czas przejazdu i zwiększyć liczbę pociągów. W ramach inwestycji powstaną dwa nowe przystanki kolejowe: Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, a cztery zostaną przebudowane: Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie. Przebudowane będą także 4 stacje: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. W efekcie tych prac znaczne zwiększy się dostępność i atrakcyjność kolei w obrębie miasta. Powstaną dogodne miejsca przesiadkowe, pozwalające na integrację kolei z komunikacją miejską. Wartość inwestycji to 966 mln zł.
Polskie Linie Kolejowe realizują w aglomeracji krakowskiej projekty z Krajowego Programu Kolejowego o wartości ponad 4 mld zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.