Nikłe są szanse na to, że na stacjach i przystankach kolejowych należących do PKP PLK, pojawi się spójny system informacji pasażerskiej. W zasadzie nie ma szans, by duży projekt poświęcony wyłącznie informacji pasażerskiej zrealizować do 2023 roku.
Problem braku dobrej informacji pasażerskiej, zwłaszcza wizualnej, jest znany bardzo dobrze na wielu dworcach i peronach w Polsce. Już w poprzedniej perspektywie finansowej Unii Europejskiej planowano
realizację olbrzymiego projektu związanego z zabudową jednolitych tablic na blisko 2 tysiącach stacji i przystanków w Polsce. Wówczas nikt nie podjął się realizacji projektu, który powinien być rozpisany na kilka lat, a na którego realizację PKP PLK przeznaczyło zaledwie kilkanaście miesięcy.
Drugą próbę budowy kompleksowego systemu, ale już w mniejszym zakresie,
PLK podjęła się w 2018 roku. Ponownie bezskutecznie. W końcu stycznia PKP PLK okroiła projekt do poziomu, w którym nie można go już nazwać ogólnopolskim. Jeśli uda się
wyłonić wykonawcę systemu, powstanie on wyłącznie na magistrali kolejowej E20 między Terespolem a Rzepinem oraz na E30, ale tylko między Wrocławiem a Zgorzelcem.
System pojawi się tam, gdzie są światłowody– Kwota przetargu wynika z decyzji o zabudowie CSDIP na liniach, na których jest już zabudowana sieć światłowodowa i są zasoby pozwalające na komunikację z Centralną Aplikacją Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej – powiedział Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. Jak zapowiada, PLK będą ogłaszały kolejne przetargi na zabudowę CSDIP, wraz z rozbudową sieci światłowodów. A to oznacza, że w niektórych przypadkach stacje bez dynamicznej informacji pasażerskiej, nawet te duże, pozostaną na długie lata. W dużej mierze odpowiada za to podjęta kilka lat temu decyzja o sprzedaży TK Telekom, która była właścicielem sporej liczby światłowodów na obszarze kolejowym, a którą kupiła Netia. Obecny, prywatny już TK Telekom może, ale nie musi traktować "kolejowych światłowodów" jak elementów infrastruktury wyłącznie dla kolei. W rozmowie "Rynku Kolejowego" z 2017 roku, prezes TK Telekom, Bogusław Kowalski, podkreślał jednak
zainteresowanie projektami stricte kolejowymi, m.in. budową ogólnopolskiego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.
Co gorsza, w latach 2012–2014 zlikwidowano na dziesiątkach stacji w Polsce zdemontowane starsze systemy tablicowe, wyprodukowane jeszcze w latach 80. i 90. W ostatnich latach zaniechano bowiem ich konserwacji z braku części zamiennych lub regionalni dyrektorzy PKP PLK podejmowali decyzję o ich demontażu w dobrej wierze – przygotowując perony do instalacji nowego systemu… który do dziś na nich nie powstał. Taki los spotkał na przykład wiele dworców na Pomorzu.
Problem braku informacji istotny także na zmodernizowanych obiektachInformacyjny problem występuje też na linii nr 8, nawet tam gdzie PKP PLK zakończyła modernizację infrastruktury stosunkowo niedawno. W planach modernizacji stacji od Warszawy aż po Radom nie pojawiała się bowiem nowoczesna infrastruktura do informowania pasażerów o odjazdach pociągów. Nie ma jej w Warszawie, na tak dużych stacjach i przystankach jak Warszawa Służewiec, czy Warszawa Aleje Jerozolimskie. Brakuje ich nawet tam, gdzie modernizacja zakończyła się w roku 2018, a więc np. w Czachówku Południowym. Co gorsza, nawet po zakończeniu modernizacji bardzo dużej stacji w Radomiu, zabrakło na niej tablic informacyjnych. O to, kiedy w końcu się pojawią, pytał poseł Kosztowniak.
– W 2018 roku spółka wykonała aktualizację studium wykonalności dla projektu SDIP, w wyniku której stacja Radom została wyłączona z listy lokalizacji przeznaczonych do realizacji. Nastąpiło to wskutek zmiany założeń technicznych projektu SDIP, który w pierwszym etapie będzie realizowany na liniach, na których możliwe jest zapewnienie dostępności łączy światłowodowych, tj. na liniach nr 2, 3, 9, 275 i 282 – odpowiada podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury, Andrzej Bittel. I składa kolejne wyjaśnienia, które niestety nie pozwalają na określenie terminu zabudowy pełnowartościowego systemu informacji pasażerskiej tak w Radomiu, jak i na wielu innych stacjach w Polsce, zwłaszcza tam, gdzie w najbliższych latach nie będą prowadzone prace modernizacyjne.
Stacje czekają na światłowody– Stacja Radom jest zlokalizowana na linii kolejowej nr 8, która przechodzi od kilku lat etapową modernizację. Zgodnie z wyjaśnieniami przekazanymi przez Spółkę zabudowa światłowodów na tej linii planowana jest w ramach projektu POIiŚ 5.1-20 „Budowa infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach NPW ERTMS”. W związku z powyższym zabudowę i uruchomienie usług dynamicznej informacji pasażerskiej na stacji Radom Spółka planuje przeprowadzić po zakończeniu procesu zabudowy światłowodów w przedmiotowej lokalizacji w ramach ww. projektu. Jednocześnie informuję, że analizowane są inne możliwości ewentualnej instalacji wyświetlaczy na stacji Radom. Analizy te znajdują się obecnie w początkowej fazie, co nie pozwala na określenie terminu ewentualnej zabudowy urządzeń – dodaje Andrzej Bittel.