PKP PLK i PKP IC zmienią sposób prezentowania połączeń z wagonami bezpośrednimi w internetowym rozkładzie jazdy – wynika z odpowiedzi resortu infrastruktury na interpelację złożoną przez posłankę Paulinę Matysiak. Dotychczas pasażerowie otrzymywali niezgodną z prawdą informację o konieczności przesiadki, co komplikowało im podróż i mogło zniechęcać do korzystania z kolei.
Interpelacja wpłynęła do MI 18 lutego. Posłanka Lewicy podkreśliła, że nieodpowiedni sposób oznaczenia w Portalu Pasażera wagonów bezpośrednich w przypadku relacji łączonych naraża pasażerów na niedogodności. – Dla każdej osoby planującej podróż pociągiem ważne jest, by uzyskać precyzyjną informację o jej przebiegu. Pasażerowie zgłaszają mi, że pomimo oferowania przez przewoźnika PKP Intercity wagonów w relacji bezpośredniej pasażerowie w internetowym rozkładzie widzą takie połączenia jako przesiadkowe (do i z stacji węzłowej), co oczywiście nie jest prawdą, bo nie trzeba się nigdzie przesiadać – czytamy w interpelacji. Problem ten występuje, między innymi, w relacjach takich, jak Jelenia Góra – Gdynia Główna, Gorzów Wielkopolski – Warszawa Wschodnia czy Słupsk – Przemyśl Główny. Jak dodała, sytuację pogarsza sprzeczność dostępnych danych. – Rozkład jazdy PKP oferowany przez spółkę PKP Informatyka posiada prawidłowy sposób oznaczenia tego typu połączeń – zauważyła.
Odpowiedzi w imieniu ministerstwa udzielił sekretarz stanu Andrzej Bittel. – Wskazany w interpelacji Pani Poseł przypadek podania w Portalu Pasażera informacji, dotyczącej relacji łączonej, która mogła wprowadzić podróżnych w błąd, miał miejsce – przyznał. Jak stwierdził, MI przeanalizowało kwestię, wypracowanie szczegółowych rozwiązań pozostawiło jednak PKP PLK oraz PKP IC, którym przekazało wnioski. W wypowiedzi Bittela brak informacji o tym, kiedy można spodziewać się efektów zmiany zasad współpracy obu spółek.
Posłanka Lewicy pytała też, czy dane o rzeczywistym rozkładzie jazdy wraz z wagonami w relacjach bezpośrednich zostaną udostępnione innym podmiotom, które będą chciały prezentować je jako dane publiczne (np. operatorom prywatnych wyszukiwarek połączeń). – Informujemy, że dostęp do tego rodzaju danych jest udzielany na podstawie „Wniosku o udostępnienie informacji publicznej” składany przez zainteresowany podmiot” [pisownia oryginalna] – stwierdził wiceminister.
Pytania w tej sprawie skierowaliśmy do zarządcy infrastruktury i do przewoźnika. – Sytuacja opisana w interpelacji została przeanalizowana. PKP PLK w porozumieniu z przewoźnikiem wprowadziły niezbędne zmiany, aby prezentowane informacje były prawidłowe. Zarządca infrastruktury wraz z przewoźnikami stara się utrzymać najwyższy poziom prezentowanych informacji – odpowiedziała ogólnikowo Izabela Miernikiewicz z zespołu prasowego PKP PLK. Jak zapewniła, wszystkie zgłaszane przez przewoźników zmiany są wprowadzane do wyszukiwarki Portalu Pasażera na bieżąco.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.