Choć linia kolejowa nr 108 została w trybie awaryjnym udrożniona w marcu tego roku, jej stan techniczny nie pozwala ani na uruchamianie regularnych pociągów pasażerskich w relacjach międzynarodowych, ani na wykorzystanie trasy w ruchu towarowym. Zdaniem Ministerstwa Infrastruktury, niezbędne byłyby kompleksowe prace remontowe - ale takie nie są obecnie planowane.
Po lutowej inwazji Rosji na Ukrainę polska kolej stanęła przed wielkim zadaniem przewozu dużej liczby uchodźców z terenów objętych działaniami wojennymi. Wówczas PKP PLK podjęły decyzję o
odtworzeniu przejezdności linii kolejowej nr 108 wybiegającej z Nowego Zagórza przez Uherce Mineralne, Ustrzyki Dolne i Krościenko do granicy państwa. Stamtąd tor biegnie do ukraińskiego Chyrowa, gdzie kończy się infrastruktura dostosowana do europejskiego rozstawu toru 1435 mm.
Regularny ruch do Krościenka obecnie nie jest możliwy 3 marca linię reaktywowano, ale
pierwszy pociąg z uchodźcami wykoleił się. Szlak ponownie zamknięto. Pytaliśmy PKP PLK o przyczyny wykolejenia, ale zarządca infrastruktury poinformował jedynie, że prace Komisji analizującej zdarzenie wciąż trwają.
– Z dniem 24 marca
został przywrócony ruch pociągów od Zagórza do Krościenka – przypomina Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Dodaje, że naprawa miała charakter awaryjny i pozwoliła jedynie na kursowanie lekkich pociągów pasażerskich przy ograniczonych parametrach technicznych linii. Dopuszczalny nacisk na oś (parametr mówiący o rozkładzie masy pociągu korzystającego z danej trasy) został wyznaczony na poziomie 196 kN dla odcinka Zagórz – Uherce i 140 kN dla odcinka Uherce – Ustrzyki. Wartości te obowiązują od 24 czerwca tego roku.
Aktualny stan odcinka od Ustrzyk do granicy państwa ma przy tym w opinii resortu uniemożliwiać prowadzenie regularnego ruchu pasażerskiego, w tym pojazdami lekkimi. – Nie jest planowane wykorzystanie tego odcinka do regularnych przewozów pasażerskich, ale w przypadku powstania takiej potrzeby po uzgodnieniach z odpowiednimi organami odpowiedzialnymi za odprawę graniczną jest możliwe wykorzystanie tego odcinka – zaznacza nasz rozmówca. MI nie zakłada przy tym obecnie finansowania takiej oferty.
Dwanaście lat bez pociągów pasażerskich przez granicę W związku z aktualnymi parametrami technicznymi nie ma też obecnie planów wykorzystania linii 108 w ruchu towarowym – zarówno w relacjach krajowych, jak i w ruchu międzynarodowym. – Byłoby to możliwe jedynie po rewitalizacji linii – mówi przedstawiciel MI. Dodajmy, że przed zawieszeniem przewozów trasa była wykorzystywana wyłącznie w ruchu pasażerskim.
Niewielki ruch był tam utrzymywany do 2010 r. Ówczesne Przewozy Regionalne uruchamiały na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury dwie pary kursów, w tym jedną w relacji bezpośredniej do Jasła. Problemem w funkcjonowaniu połączenia była duża skala przemytu.