W nowej unijnej perspektywie budżetowej Śrem i Gostyń mogą powrócić na mapę kolejowych przewozów pasażerskich. Warunkiem jest jednak dostępność funduszy unijnych, a także wkład własny ze strony samorządów – informuje Ministerstwo Infrastruktury w odpowiedzi na interpelację jednego z posłów.
W swojej krótkiej interpelacji poseł Lewicy Wiesław Szczepański poruszył tematy dwóch lokalnych linii w Wielkopolsce: 369 na odcinku Śrem – Czempiń oraz 360 na odcinku Kąkolewo – Gostyń. Zadał w niej pytania o zaawansowanie prac związanych z ich modernizacją i termin możliwego uruchomienia pociągów. – Przywrócenie tych połączeń pozwoli mieszkańcom tych miejscowości na szybsze dotarcie do stolicy województwa czy regionu – argumentował.
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel informuje, że inwestycje na wspomnianych trasach nie wchodzą w skład Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r. Zamiar przywrócenia połączeń pasażerskich deklaruje wielkopolski Urząd Marszałkowski, ale dopiero od roku 2025. – W świetle powyższego linie kolejowe nr 360 oraz 369 nie zostały objęte działaniami inwestycyjnymi przewidzianymi do realizacji w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wielkopolskiego na lata 2014 – 2020. (…) Zostały one ujęte na liście projektów regionalnych proponowanych do realizacji w nowej perspektywie finansowej – odpowiada posłowi przedstawiciel MI.
Nie oznacza to jednak, że reaktywacja przewozów pasażerskich na obu liniach jest pewna. – Podkreślić należy, że ostateczna lista projektów możliwych do realizacji będzie uwarunkowana w szczególności dostępnością środków finansowych w ramach regionalnych programów operacyjnych, wpisywaniem się linii w model ruchu [oraz] zainteresowaniem organizatorów przewozów pasażerskich uruchomieniem połączeń na linii kolejowej – zaznacza wiceminister.
Zwraca też uwagę na możliwość realizacji prac w innej formule – jako części
programu „Kolej Plus”. Oba odcinki znalazły się na liście rekomendowanych inwestycji, będącej załącznikiem do programu. – Katalog inwestycji ujęty w załączniku do Programu stanowi tzw. „katalog otwarty”, co z jednej strony oznacza, że jednostki samorządu terytorialnego nie są zobligowane do aplikowania o dofinansowanie w ramach Programu, z drugiej strony pozwala jednostkom ubiegać się o dofinansowanie w ramach zadań inwestycyjnych nie wymienionych w ww. załączniku – uściśla. W tym ostatnim przypadku warunkiem jest jednak pojawienie się wolnych środków. Zainteresowane samorządy muszą wówczas zgłosić stosowną inwestycję i zagwarantować pokrycie 15% kosztów kwalifikowanych. – Do czasu zakończenia procedury naboru wniosków i podpisania stosownych umów w zakresie realizacji projektów pomiędzy Spółką PKP PLK a jednostkami samorządu terytorialnego nie jest możliwe wskazanie, jakie inwestycje i w jakim terminie będą realizowane w ramach Programu Kolej + – zastrzega Bittel.