Resort odpowiedzialny za infrastrukturę zapowiada modernizację linii kolejowej 12 na kolejnym odcinku. W przyszłym roku miałby zostać ogłoszony przetarg na prace pomiędzy Pilawą a Łukowem. Ciąg ze Skierniewic do Łukowa nie będzie natomiast wykorzystywany w regularnych przewozach dalekobieżnych.
W marcu PKP PLK potwierdziły
prowadzenie prac przygotowawczych do modernizacji linii kolejowej 12 Skierniewice – Łuków na łączącym województwa mazowieckie i lubelskie odcinku Pilawa – Łuków. Inaczej niż w przypadku wcześniejszych fragmentów ciągu, spółka nie ma jednak zagwarantowanego finansowania robót. Realizacja przedsięwzięcia miała więc pozostawać mocno niepewna.
Inną optykę na tę inwestycję ma strona rządowa. Ta podkreśla bowiem, że prace zostały ujęte w obowiązującym Krajowym Planie Kolejowym, który określa kierunki polityki państwa w obszarze transportu szynowego. – Wszczęcie postępowania przetargowego na wybór wykonawcy robót budowlanych jest planowane w roku 2026 – stwierdza Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Infrastruktura podwójnego przeznaczenia
Tym samym kompleksową przebudowę ma przejść cała linia 12, tzw. linia S – Ł. Trwają bowiem postępowania obejmujące wcześniejsze odcinki
Skierniewice (łódzkie) – Czachówek (mazowieckie) i
Czachówek – Pilawa (w całości na terenie województwa mazowieckiego). MI przypomina o dość złożonym montażu finansowym zadań. Projekt dotyczący budowy nowego mostu na Wiśle finansowany będzie z instrumentu CEF-2 jako infrastruktura podwójnego zastosowania ze środków dotyczących mobilności wojskowej – wskazuje nasza rozmówczyni.
– Projekt dotyczący modernizacji odcinka Czachówek Wschodni – Pilawa również otrzymał dofinansowanie ze środków instrumentu CEF-2 – mówi przedstawicielka resortu. W trzecim kwartale tego roku ministerstwo spodziewa się podpisania umów z wykonawcami obu zadań. Również w trzecim kwartale rozstrzygnięty ma zostać kolejny konkurs o dofinansowanie CEF, w którym PKP PLK ubiegają się o dotację na przebudowę fragmentu ze Skierniewic do Czachówka.
Nie będzie regularnych pociągów dalekobieżnych
Do 2010 r. po linii 12 kursował międzynarodowy pociąg „Vltava” z Pragi do Moskwy. Był to ostatni na tej trasie kurs dofinansowany ze środków ministra odpowiedzialnego za transport kolejowy, nie licząc krótkich okresów kierowania tędy pojedynczych pociągów omijających przebudowywaną magistralę Warszawa – Skierniewice – Łódź. Po zakończeniu remontów nie należy spodziewać się przywrócenia regularnej komunikacji dalekobieżnej ze Skierniewic do Łukowa lub na wybranym fragmencie tej trasy.
MI podkreśla bowiem, że takie kursy nie zostały ujęte w obowiązującym planie transportowym. – Spółka PKP Intercity nie planuje też obecnie uruchamiania na tej trasie połączeń komercyjnych – zauważa Anna Szumańska. Możliwe jest natomiast ponowne wykorzystanie ciągu w przypadku konieczności wprowadzenia objazdów.