Pomimo prowadzenia wstępnych prac dotyczących modernizacji linii kolejowej nr 25 przez aż trzy podmioty ostatecznie inwestycje mają być ze sobą skoordynowane – zapewnia Ministerstwo Infrastruktury. Dokumentacja dostarczona przez samorządy oraz założenia CPK pomogą w skonkretyzowaniu założeń PKP PLK. Zarządca infrastruktury ma wziąć pod uwagę wszystkie zgłaszane przez poszczególnych interesariuszy postulaty.
Linia kolejowa nr 25 Łódź Kaliska – Dębica na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna przez dwanaście lat pozostawała całkowicie zamknięta dla ruchu pasażerskiego, a wkrótce ma stać się jednym z najważniejszych odcinków w tej części kraju. Po przywróceniu połączeń regionalnych w grudniu 2021 r. samorządy województw łódzkiego i świętokrzyskiego przygotowują się do
wprowadzenia tam nowego przewoźnika – ŁKA. Jeśli spełnią się założenia rządu, będzie to jednak dopiero preludium do prawdziwego rozkwitu oferty.
Dotacja z Kolej Plus ma pomóc w określeniu zakresu prac Ministerstwo Infrastruktury deklarowało bowiem, że w przyszłości planuje skierować tamtędy liczne pociągi dalekobieżne, w tym przede wszystkim z Kielc do Warszawy. Odcinek ma też stać się elementem jednej z tzw. szprych systemu transportowego opracowywanego przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny. Aby było to jednak możliwe, konieczne będą znaczne inwestycje infrastrukturalne, a te są obecnie zapowiadane przez kilka instytucji rozważających je w sposób niezależny od siebie. Jak wynika z deklaracji MI, ostatecznie wszystkie projekty zostaną jednak skoordynowane.
Do dofinansowania z rządowego programu Kolej Plus zakwalifikowany został projekt zgłoszony wspólnie przez urzędy marszałkowskie obu województw mówiący o elektryfikacji linii. Jak informuje nas Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, centralna dotacja dotyczyć będzie wyłącznie opracowania dokumentacji przedsięwzięcia. – Celem jest uzyskanie standardów funkcjonalno-ruchowych odpowiednich dla pasażerskiego ruchu regionalnego i obecnego ruchu towarowego wraz z uwzględnieniem potencjalnej możliwości rozbudowy tej linii kolejowej – dodał.
Standardy modernizacji mają uwzględnić potrzeby CPK Kwestię założeń modernizacyjnych dla tego odcinka analizują także PKP Polskie Linie Kolejowe. – Spółka, planując działania inwestycyjne, dąży do uwzględnienia potrzeb wszystkich zainteresowanych stron poprzez wypracowanie z wypracowanie wspólego stanowiska odnośnie do potencjalnego zakresu przedsięwzięcia – zapewnia nasz rozmówca. Podkreśla, że stanowisko to miałoby również brać pod uwagę potrzeby CPK co do wykorzystania krótszego odcinka Opoczno – Wąsosz Konecki.
Krajowy zarządca infrastruktury ma być przy tym gotów na współpracę ze wszystkimi podmiotami. – Jednym z nich jest spółka CPK – podkreśla przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury.