Kilkanaście dni temu w mediach pojawiły się informacje o tym, że realizacja KPK (Krajowy Program Kolejowy) nie idzie sprawnie, a finansowanie projektów kolejowych może być zagrożone. Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało na te zarzuty, a CUPT podkreśla, że fundusze przeznaczone na kolej nie zostaną utracone. Zobaczcie, jak resort podsumowuje sytuację na kontraktach wartych ponad 16,6 mld złotych.
„Puls Biznesu” w jednym ze
swoich artykułów, powołując się na dane CUPT, stwierdził, że dla 53 z 76 największych inwestycji ryzyko utraty dofinansowania unijnego jest wysokie lub nawet krytyczne. Gazeta podkreślała, że łączna wartość zagrożonych projektów to aż 16,6 mld złotych. Informacje te zdementował CUPT, który twierdzi, że środki UE przeznaczone na kolej nie zostaną utracone.
We wcześniejszych informacjach przekazanych „Rynkowi Kolejowemu”
resort informował, że wysokość środków z KPK na rok 2020 wyniosła 15,2 mld zł, a zrealizowanych zostanie ok. 10,8 mld. Ministerstwo Infrastruktury wskazywało także, że „absolutnym nadużyciem jest sugerowanie jakoby ryzykiem utraty dofinansowania objęta była cała wartość projektu”, a taka informacja znalazła się w gazecie.
Dziewięć projektów o ryzyku krytycznym, o których pisał Puls to: prace na
Magistrali Węglowej, (4,21 mld zł),
E59 Poznań – Szczecin (2,74 mld zł), budowa systemu
ERTMS/GSM-R (2,29 mld zł), modernizacja
E20 Warszawa – Poznań (2,19 mld zł), prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia (2,06 mld zł),
ciąg linii nr 97, 98, 99 do Zakopanego (1,3 mld zł), linia nr 8 Warka – Radom (772 mln zł),
linia nr 8 Warszawa – Lublin (554 mln zł) oraz alternatywny ciąg Bydgoszcz – Trójmiasto (537 mln zł).
Tak obecną sytuację na każdym z nich podsumowuje Ministerstwo Infrastruktury:
Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo
Projekt jest w trakcie realizacji, przewidziany jest do fazowania/etapowania, ze względu na błędne założenia dot. prowadzenia prac na całym odcinku Chorzów Batory – Zduńska Wola Karsznice (LOT A, B, C, D). Przyczyną zakwalifikowania jest brak możliwości wykonania certyfikacji i dokumentacji powykonawczej do końca 2023 roku w zakresie lotu A. Dodatkowo ocena Centrum Unijnych Projektów Transportowych odnosi się również do zakresu nieprzewidzianego do realizacji w KPK – roboty budowlane na locie B na odcinku Nakło – Kalina.
Przesunięcie modernizacji jednego z odcinków spowoduje, że prace budowlane, a tym samym zamknięcia torowe, które są konieczne w przypadku takich prac, nie będą realizowane jednocześnie. Prowadzenie prac w tym samym terminie spowodowałoby znaczne utrudnienia eksploatacyjne na bardzo długim odcinku linii. Natomiast rozdzielenie terminów prac spowoduje, że dla Lotu B będziemy mieli do dyspozycji wszystkie obecne tory szlakowe i stacyjne, a na odcinkach stycznych będzie prowadzona modernizacja przy jednoczesnym jednotorowym prowadzeniu ruchu. Dzięki temu możliwe będzie krzyżowanie pociągów na odcinku dwutorowym, co spowoduje że więcej z nich będzie mogło skorzystać z tej linii.
Wydatkowanie środków unijnych nie jest zagrożone, kontrakty znajdują się w realizacji. W zakresie lotu B projekt przewidziany jest do fazowania/etapowania.
Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie
Wszystkie kontrakty w ramach projektu są realizowane, a wykonawcy pracują na placach budowy. Zakończenie robót w ramach całego projektu nastąpi w 2022 r. Obecnie procedowana jest zmiana umowy, uwzględniająca opóźnienia w podpisaniu umów realizacyjnych, której terminem zakończenia będzie grudzień 2022 r. Wniosek został zatwierdzony przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz przekazany do INEA pod koniec września 2020 r.
Przewidywany termin podpisania aneksu do umowy grantowej to pierwsza połowa 2021 r. Nie ma ryzyka utraty dofinansowania, a zakres ujęty w Krajowym Programie Kolejowym zostanie zrealizowany w okresie kwalifikowalności wydatków.
Budowa infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych PKP Polskie Linie Kolejowe SA w ramach NPW ERTMS
Jest to projekt w wielu lokalizacjach, obejmujący znaczną część Polski. Jest obecnie realizowany, a wykonawca pracuje na placach budów w całym kraju. Zakończenie umowy zaplanowane w II kwartale 2023 r. Planowany termin zakończenia projektu w raportach PKP PLK tj. koniec maja 2023 r. jest zgodny z realizowanymi umowami.
Jedyną datą wykraczającą na 2024 r. jest nadzór w okresie gwarancji, który nie stanowi części kwalifikowanej projektu. Nie ma więc ryzyka utraty dofinansowania.
Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz
Projekt jest w trakcie realizacji, na jednym z trzech zasadniczych kontraktów (LCS Konin), został zakończony. Prace na obszarze LCS Kutno oraz LCS Łowicz zostaną zakończone w 2022 r. Obecnie procedowana jest zmiana umowy grantowej, uwzględniająca opóźnienia w realizacji umów w LCS Łowicz i LCS Kutno.
Termin kwalifikowalności wg nowej umowy grantowej to grudzień 2022 r. Nie ma ryzyka utraty dofinansowania, zakres ujęty w Krajowym Programie Kolejowym zostanie zrealizowany w okresie kwalifikowalności wydatków.
Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia
W Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. przewidziano do realizacji w ramach obecnej perspektywy: Warszawa Główna, Warszawa Gdańska, Warszawa Zachodnia oraz projektowanie linii średnicowej. Planowany termin ukończenia ostatniej umowy na roboty tj. Warszawa Zachodnia to II połowa 2023 r.
Termin zakończenia projektu wskazany przez CUPT obejmuje odcinek Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia, na który w KPK nie ma finansowania. Nie ma ryzyka utraty dofinansowania, a zakres ujęty w Krajowym Programie Kolejowym zostanie zrealizowany w okresie kwalifikowalności wydatków.
Prace na liniach kolejowych nr 97, 98, 99 na odcinku Skawina – Sucha Beskidzka – Chabówka – Zakopane
Zakończenie wszystkich prac przewidziane jest do trzeciego kwartału 2023 r. Wykonawcy realizują prace na wszystkich kontraktach. Zasadnicza cześć kontraktu na linii 97 jest zakończona, a pociągi kursują zgodnie z rozkładem jazdy. Wykonane zostaną prace dodatkowe polegające m.in. na budowie dwóch przystanków osobowych w związku z potrzebami społeczności lokalnej w obrębie gminy Skawina.
Nie ma ryzyka utraty dofinansowania, zakres z KPK zostanie zrealizowany w okresie kwalifikowalności wydatków. Planowany termin zakończenia projektu to trzeci kwartał 2023 r. W analizie CUPT jako termin zakończenia projektu uwzględniono termin zakończenia nadzoru inwestorskiego w okresie gwarancyjnym na linii 99, który nie stanowił będzie części kwalifikowanej projektu.
Prace na linii kolejowej nr 8, odcinek Warka – Radom (LOT C,D ,E)
Projekt znajduje się na zaawansowanym etapie realizacji. W czerwcu br. zostanie przywrócony ruch pociągów na całym odcinku od Warszawy do Radomia. Zakończenie całości projektu przewidziano do 2023 r.
Zasadnicze roboty zostaną wykonane w okresie kwalifikowalności, bez zagrożenia dla ich realizacji. Nie ma ryzyka utraty dofinansowania, zakres z KPK zostanie zrealizowany w okresie kwalifikowalności wydatków.
Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap II
Zakres ujęty w Krajowym Programie Kolejowym znajduje się na etapie postępowania przetargowego – roboty budowlane na odcinku Warszawa Wschodnia – Wawer. Ze względu na brak finansowania umożliwiającego realizację całego odcinka, projekt jest przewidziany do fazowania/etapowania, a roboty na odcinku Wawer – Otwock zrealizowane zostaną w ramach środków z nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Realizacja odcinka Warszawa Wschodnia – Wawer zakończy się w 2023 r.
Wszystkie środki przewidziane w KPK zostaną wydatkowane zgodnie z przeznaczeniem na realizację projektu. Prace na odcinkach, na które są środki w KPK zostaną zrealizowane w okresie kwalifikowania, wiec nie ma ryzyka utraty dofinansowania.
Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto
W ramach finansowania ujętego w KPK do realizacji przewidywane są linie 234 na odcinku Kokoszki – Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła – Glińcz oraz odcinek Glińcz – Kartuzy linii kolejowej nr 229. Obydwa odcinki znajdują się na zaawansowanym etapie postepowania przetargowego i zostaną ukończone do 2023 r.
Wszystkie środki przewidziane w KPK zostaną wydatkowane zgodnie z przeznaczeniem na realizację projektu. Nie ma ryzyka utraty dofinansowania, zakres z KPK zostanie zrealizowany w okresie kwalifikowalności wydatków. Projekt przewidziany do etapowania. Data zakończenia przyjęta przez CUPT jest terminem zakończenia projektu etapowanego w nowej perspektywie.