Jak przekonuje Ministerstwo Infrastruktury, przyjęty nowy Krajowy Program Kolejowy przynosi ważne zmiany nie tylko w zakresie listy podejmowanych inwestycji, ale i sposobu ich finansowania. Ustawowe umocowanie programu ma zapewnić środki niezbędne do rozwoju transportu szynowego. W niesprzyjających okolicznościach może to jednak stanowić istotną trudność dla ministra finansów.
– Realizacja starego Krajowego Programu Kolejowego jest już na etapie końcowym – mówił podczas Kongresu Kolejowego Tomasz Buczyński, dyrektor Departamentu Kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury rządu Mateusza Morawieckiego. Podkreślał, że na wielu modernizowanych ciągach ruch odbywa się już w pełnym wymiarze bądź będzie realizowany bez przeszkód w najbliższym czasie. W niektórych przypadkach, np. w Warszawie Zachodniej, wciąż odczuwalne są jednak znaczące ograniczenia w przepustowości.
KPK ma być gwarancją finansowania
Podkreślał on, że nowy KPK przyjęty w listopadzie przez ustępujący rząd stanowi podstawę do zaciągania zobowiązań na realizację zapisanych w nim inwestycji. – W programie znalazł się szczegółowy plan realizacji, który z mocy ustawy jest zapewnieniem finansowania – tłumaczył. Ma to pozwolić na sprawne rozpoczęcie nowych zadań, co z kolei powinno przyczynić się do zakończenia problemów branży budowlanej wynikających z niewielkiej liczby ogłaszanych w pierwszej połowie 2023 r. przetargów.
Przedstawiciel MI ocenił, że takie rozwiązanie stanowi osiągnięcie pionu kolejowego w MI. – Problem finansowania był obecny od wielu lat. W końcu udało się wypracować rozwiązanie o charakterze systemowym – stwierdził. Przyznał jednocześnie, że takie umocowanie KPK tworzy nowe trudności, ale te leżą raczej po stronie resortu finansów, a nie infrastruktury.
Koniec górek i dołków na rynku zamówień?
– Dla samego sektora kolejowego to rozwiązanie optymalne. Przyjmujemy program, szczegółowy plan realizacji i możemy startować – tłumaczył. Marita Szustak, prezes zarządu Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, przyznała jednocześnie, że przetargów kolejowych jest w ostatnim czasie sporo, a podmioty branży składają w postępowaniach wiele ofert.
Przedstawiciel MI dodał, że aktualnie środki przeznaczane na inwestycje kolejowe to tylko częściowo pieniądze unijne. Część zadań jest bowiem finansowana z budżetu krajowego. Niektóre zadania, np. w zakresie zakupu taboru, leżą zaś po stronie samorządów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.