W Końskich nie zatrzymają się pociągi dalekobieżne, mimo że PKP PLK wydłużą istniejący peron z myślą o ich obsłudze. Samorządy regionalne zakontraktują zaś zapowiadane kursy Regio osobno w ramach podpisanych już umów wieloletnich z Polregio. Połączenia mają wystartować 12 grudnia.
Trwają prace na przystankach kolejowych pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Skarżyskiem-Kamienną związane z planowanym przywróceniem przewozów na odcinku z Opoczna do Skarżyska. W ich ramach zmodernizowana ma zostać infrastruktura pasażerska na stacji Końskie.
Istniejący peron zostanie tam wydłużony z 260 do 300 m, co ma umożliwić zatrzymywanie pociągów dalekobieżnych. Dziś wiemy już, że takie kursy na trasie łączącej województwa łódzkie i świętokrzyskie nie będą uruchamiane.
Połączeń dalekobieżnych nie przewiduje krajowy plan transportowy – W obecnie obowiązującym Planie rozwoju publicznego transportu zbiorowego w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym nie jest przewidziana obsługa linii nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko-Kamienna pociągami dalekobieżnymi – tłumaczy Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Podkreśla jednocześnie, że oba regiony wraz z ich stolicami są częścią siatki połączeń realizowanych przez PKP Intercity na zlecenie władz centralnych. Łodzi i Kielc nie łączy jednak ani jeden kurs bezpośredni.
Przedstawiciel resortu przypomina, że województwa chcą przeprowadzić modernizację trasy w ramach rządowego programu Kolej Plus, która zmieni parametry techniczne linii kolejowej. Ma ona także objąć elektryfikację odcinka. Wciąż nie jest jednak pewne, że inwestycja dojdzie do skutku. Jeśli tak się stanie, rząd ma ponownie przeanalizować możliwość skierowania tamtędy pociągów dalekobieżnych dotowanych z budżetu państwa. – Okoliczności te zostaną uwzględnione przy aktualizacji planu transportowego – usłyszeliśmy.
Finansowanie kursów regionalnych w ramach umów wieloletnich Zdaniem naszego rozmówcy uruchomienie pociągów na trasie przez Opoczno i Końskie byłoby możliwe na mocy porozumienia samorządów regionalnych. Te przygotowują właśnie taki dokument, który ma umożliwić prowadzenie kursów z Łodzi do Skarżyska od grudnia tego roku. Władze regionu łódzkiego planują rozszerzyć obowiązującą umowę wieloletnią z Polregio tak, by objęła ona również kursy na nowej trasie. – Nie planujemy zawierać w tym celu odrębnej umowy – informuje Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Na podobnej zasadzie zakontraktowane zostaną przewozy na terenie województwa świętokrzyskiego, bo tamtejszy samorząd przewidział możliwość rozszerzenia 10-letniej umowy z Polregio o obsługę kolejnych tras, w tym tej wybiegającej w kierunku Tomaszowa Mazowieckiego. – Każde województwo będzie tym samym rozliczać się z operatorem osobno – podsumowuje Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego.