Wysunięta najdalej na zachód linia szerokości toru 1520 mm nie będzie wykorzystywana w ruchu pasażerskim. Przewozy uchodźców po LHS były jedynie epizodem, bo trasa ma strategiczne znaczenie w ruchu towarowym i musi pozostać maksymalnie dostępna dla pociągów przewożących ładunki – argumentuje Ministerstwo Infrastruktury. Dodaje także, że przebieg linii sprawia, że jej wykorzystanie w ruchu pasażerskim nie zmieniłoby znacząco sytuacji podróżujących pomiędzy krajami.
Na początku tego roku po raz pierwszy od niemal dwóch dekad Linia Hutnicza Szerokotorowa była wykorzystana w ruchu pasażerskim. Na prowadzącą w głąb Polski trasę o szerokości toru będącej standardem w krajach b. ZSRR skierowano wówczas niektóre pociągi dla uchodźców z Ukrainy, którzy zdecydowali się na wyjazd do Polski po lutowej inwazji rosyjskiej. Po ustabilizowaniu sytuacji komunikacyjnej nie ma jednak planów ponownego uruchamiania przewozów pasażerskich pomiędzy Sławkowem Południowym a granicą państwa w Hrubieszowie.
– Ze względu na kluczową rolę, jaką pełni LHS w transporcie towarów z Ukrainą, nie ma możliwości jej przystosowania do ruchu pasażerskiego – mówi bowiem Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. W obliczu planowanego zacieśniania współpracy gospodarczej pomiędzy krajami ciąg niewymagający przeładunku towarów, zmiany wózków w wagonach czy stosowania taboru wyposażonego w mechanizmy umożliwiające przestawianie rozstawu osi może rzeczywiście istotnie pomóc w imporcie produktów ukraińskich czy eksporcie polskich. Ewentualne zwiększenie wymiany handlowej mogłoby przy tym skompensować możliwy spadek potoku towarów jadących dotychczas przez Ukrainę tranzytem.
Przedstawiciel rządu zaznaczył jednocześnie, że infrastruktura Linii Hutniczej Szerokotorowej już aktualnie wykorzystana jest w stopniu maksymalnym. – Wprowadzenie ruchu pasażerskiego nie doprowadziłoby do poprawy sytuacji, a skutkowałoby pogorszeniem możliwości prowadzenia ruchu towarowego w relacjach z Ukrainą – usłyszeliśmy. Rzecznik MI podkreślił, że ewakuacja z kraju ogarniętego wojną była okolicznością nadzwyczajną, dlatego zdecydowano się na wyjątkowe wykorzystanie ciągu przez pociągi pasażerskie.
Linia Hutnicza Szerokotorowa została wybudowana w zasadzie z myślą wyłącznie o przewozach towarowych. Jej pierwotna nazwa – Linia Hutnczo-Siarkowa – dobrze obrazuje rodzaj przewożonych pierwotnie ładunków. Z czasem na trasie pojawiły się także m.in. dobra skonteneryzowane. Nie oznacza to jednak, że towarowa magistrala nigdy nie była wykorzystywana w rozkładowym ruchu pasażerskim.
Choć LHS co do zasady omija większe ośrodki miejskie, w latach 90. zeszłego stulecia podjęto próbę organizacji tam dalekobieżnych połączeń międzynarodowych. Z peronu przy torze szerokim dojechać można było nawet bezpośrednio do Moskwy. Ruch utrzymywany był jednak krótko, a w XXI w. do dawnych koncepcji nie powrócono.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.