Linia Berlin – Szczecin ma coraz większe szanse na wzrost rangi i uzyskanie finansowania na znaczące inwestycje. Ministerstwo Infrastruktury działa w sprawie włączenia jej do europejskiej sieci korytarzy TEN-T, co pozwoliłoby pozyskać środki z mechanizmu CEF.
Jak informowaliśmy w ubiegłym tygodniu, Radni Sejmiku Województwa
wydali zgodę na dodanie szlaku Berlin – Szczecin do biegnącego przez stolicę Niemiec europejskiego korytarza transportowego TEN-T Orient/East Med lub Morze Północne – Bałtyk. Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", Ministerstwo Infrastruktury już prowadzi działania w tej sprawie.
– Ministerstwo Infrastruktury RP oraz Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej RFN wystąpiły wspólnie do Komisji Europejskiej o uzupełnienie Korytarza Sieci Bazowej TEN-T Orient East Med (CNC OEM) o połączenie Berlin – Szczecin – informuje nas Szymon Huptyś, rzecznik MI. Jak dodaje, Komisja Europejska pozytywnie odniosła się do tej idei, ale ze względu na zbyt dużą liczbę państw, przez które miałby przebiegać tak rozszerzony korytarz CNC OEM, Komisja zasugerowała, aby rozszerzenie to dotyczyło Korytarza Sieci Bazowej Morze Północne – Bałtyk.
Propozycja przekazana została do Komisji Europejskiej w styczniu tego roku. – Sfinalizowanie procedury włączenia tego odcinka do korytarza sieci bazowej TEN-T jest uzależnione od prac nad aktualizacją zapisów Rozporządzenia PE i Rady UE ws. instrumentu finansowego „Łącząc Europę” CEF, które prowadzone będą na forum UE – informuje rzecznik.
Jak tłumaczy Szymon Huptyś, wprowadzenie do korytarza połączenia Berlin – Szczecin dla kolei będzie oznaczało ułatwione pozyskiwanie finansowania z funduszy Unii Europejskiej, która jako priorytet stawia Korytarze TEN-T, ponieważ wykorzystywane w tych projektach są środki z
Connecting Europe Facility (CEF).