fot. Kasper FiszerPociąg międzynarodowy z Kowna do Białegostoku w Suwałkach (z lewej)
Rozwiązania wciąż nie doczekał się problem niemal całkowitego braku komunikacji kolejowej między Polską a Litwą. Poza granice Polski prawdopodobnie również w przyszłorocznym rozkładzie jazdy nie wyjedzie bowiem TLK „Hańcza”. Ministerstwo Infrastruktury zawiesiło rozmowy ze stroną litewską, bo ta oczekiwała obsługi polskimi lokomotywami także litewskiego odcinka trasy, podczas gdy PKP Intercity nie może wystawić w tym celu dodatkowej maszyny.
Od wznowienia ruchu na jedynym kolejowym polsko-litewskim przejściu granicznym w Trakiszkach minął ponad rok. Tymczasem oferta pasażerska wciąż jest tam bardzo uboga: jedynymi dostępnymi połączeniami są weekendowe kursy z Białegostoku do Kowna uruchamiane przez Przewozy Regionalne. Na swoją starą trasę nie powrócił pociąg TLK „Hańcza” z Warszawy do litewskiego Szostakowa (Šeštokai) – dziś co prawda rozpoczyna on bieg w Krakowie, ale kończy go już w Suwałkach.
Litwini proponowali bezpośrednie kursy z Warszawy do Kowna
– Postulat uruchomienia międzynarodowego bezpośredniego połączenia pasażerskiego w komunikacji kolejowej między Polską i Litwą wciąż jest aktualny – zapewnia tymczasem Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Tym niemniej w świetle jego słów w najbliższym horyzoncie czasowym nie ma możliwości wznowienia komunikacji o charakterze typowo dalekobieżnym. – Z inicjatywy strony polskiej rozważano wydłużenie trasy TLK „Hańcza” przez przejście graniczne Trakiszki – Šeštokai, ale z uwagi na brak zainteresowania Kolei Litewskich zrezygnowano z tej koncepcji – stwierdza bowiem nasz rozmówca.
– Koleje Litewskie (Lietuvos Geležinkeliai, LG) zaproponowały realizację połączenia w relacji Warszawa – Kowno – Warszawa z ewentualnym wydłużeniem jego trasy do Wilna w celu połączenia obu stolic – relacjonuje on przebieg rozmów. W toku negocjacji przewoźnik ten miał nie wskazać jednak możliwości wykorzystania swojego taboru na odcinku litewskim. – PKP Intercity musiałoby więc zaangażować do obsługi tego połączenia dwa składy wagonowe i dwie lokomotywy spalinowe, którymi obecnie nie dysponuje – podsumowuje Szymon Huptyś.
Możliwe jedynie wprowadzenie skomunikowań PKP IC – PR
Przedstawiciel polskiego organizatora przewozów podkreśla, że strona litewska musiałaby zapewnić lokomotywę do obsługi całego odcinka Kowno – Sokółka lub Kowno – Białystok. Alternatywą byłoby zakończenie biegu pociągu z Warszawy na granicznej stacji Mockava. Rozmowy w tej sprawie zostały jednak zawieszone.
Mimo to podróżni mogą liczyć na pewną poprawę możliwości dojazdu koleją do Kowna, a z dodatkową przesiadką także do Wilna. – PKP Intercity i Przewozy Regionalne prowadzą obecnie rozmowy w celu zapewnienia skomunikowania połączeń relacji Warszawa – Białystok – Warszawa z pociągami Polregio relacji Białystok – Kowno – Białystok w Białymstoku – wskazuje bowiem nasz rozmówca. Przypomina przy tym, że obie pary kursów wykonywanych od piątku do poniedziałku są dofinansowane przez marszałka województwa poldaskiego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.