Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

MI: Inwestycji w nieczynną linię na Ukrainę oczekiwała UE

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
21-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
20-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
MI: Inwestycji w nieczynną linię na Ukrainę oczekiwała UE
fot. Piotr Hamarnik/PKP PLKPrzejście graniczne Krościenko
W zeszłym roku wyremontowany został nieużywany fragment linii kolejowej 108 Ustrzyki Dolne – granica państwa. Wcześniej przywrócona została przejezdność trasy z Przemyśla do ukraińskich Niżankowic. Pomimo braku ruchu przedsięwzięcia te były zasadne w kontekście trwających działań wojennych – twierdzi Ministerstwo Infrastruktury.

W grudniu informowaliśmy na naszych łamach o pracach remontowych zrealizowanych na końcowym odcinku linii 108 Stróże – Krościenko – granica państwa między stacjami Uherce i Krościenko. O ile między Uhercami Mineralnymi i Ustrzykami Dolnymi kursują regularne pociągi pasażerskie, dalszy fragment w kierunku granicy z Ukrainą od lat pozostaje niewykorzystywany. Ostatnie planowe pociągi przejechały tam w 2010 r., potem kilkakrotnie uruchomiono tam pojedyncze kursy dla uchodźców w okresie tuż po pełnoskalowej agresji Rosji na Ukrainę w 2022 r.

Infrastruktura gotowa na szybkie uruchomienie przewozów

Planów skierowania tam codziennych pociągów transgranicznych ostatecznie nie zrealizował prywatny SKPL Cargo. PKP PLK zainwestowały więc w remont infrastruktury, która nie jest i w najbliższym czasie nie będzie wykorzystana. – Na odcinku Ustrzyki Dolne – Krościenko w 2024 r. przeprowadzono remont dwóch obiektów inżynieryjnych, których stan techniczny był określany jako niedostateczny. Ponadto na przełomie roku 2022 i 2023 prowadzona była bieżąca naprawa toru na tym odcinku – potwierdza Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Opisuje ona, że zarządca polskiej sieci kolejowej wymienił wówczas pojedyncze podkłady, uzupełnił tłuczeń i mechanicznie podbił tor. Miało to na celu utrzymanie przejezdności szlaku biegnącego do granicy polsko-ukraińskiej. – Zaniedbanie tych prac mogłoby doprowadzić do całkowitego zamknięcia tego odcinka – podkreśla nasza rozmówczyni.

Przekonuje ona także, że w kontekście trwającej wojny na Ukrainie utrzymywanie alternatywnych wobec wykorzystywanych w ruchu planowym kolejowych szlaków komunikacyjnych jest koniecznością. – Jest to oczekiwane nie tylko przez stronę ukraińską, ale przede wszystkim przez Unię Europejską – twierdzi. Zdaniem przedstawicielki resortu, jeśli okaże się to niezbędne, dzięki przeprowadzonym remontom w krótkim czasie można uruchomić przewozy międzynarodowe z wykorzystaniem linii 108 i przejścia Krościenko – Chyrów.

Bliżej do uruchomienia pociągów do Niżankowic?

– Obecnie nie ma planu wznowienia przewozów organizowanych przez MI na tym odcinku linii 108 – zastrzega jednocześnie Anna Szumańska. Przypomina również, że ponad dwa lata temu przywrócono przejezdność innego odcinka prowadzącego na Ukrainę – z Przemyśla przez graniczne Malhowice do Niżankowic. Zapewnia, że MSWiA prowadzi działania zmierzające do uruchomienia tam nowego kolejowego przejścia granicznego, co jest konieczne do przywrócenia po wieloletniej przerwie przewozów (należy tu zaznaczyć, że dawniej miały one charakter tranzytowy, a z polskich pociągów na terytorium ZSRR i Ukrainy nie można było wysiadać).
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PAP: Do 2030 r. koniec kategorii TLK

Pasażer

PAP: Do 2030 r. koniec kategorii TLK

Roman Czubiński 21 stycznia 2025

Kolejne regiony w Czechach z jednostkami bateryjnymi?

Innowacje

Kolejne regiony w Czechach z jednostkami bateryjnymi?

Mikołaj Kobryński 21 stycznia 2025

KPO na tramwaje. Toruń i Szczecin z szansą na częściowy sukces

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Podkarpackie: Do Ustrzyk dojadą nieco cięższe składy

Infrastruktura

Podkarpackie: Do Ustrzyk dojadą nieco cięższe składy

Kasper Fiszer 25 grudnia 2024

Jest umowa na łącznice Jedlicze - Szebnie. W końcu szybciej w Bieszczady

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

PAP: Do 2030 r. koniec kategorii TLK

Pasażer

PAP: Do 2030 r. koniec kategorii TLK

Roman Czubiński 21 stycznia 2025

Kolejne regiony w Czechach z jednostkami bateryjnymi?

Innowacje

Kolejne regiony w Czechach z jednostkami bateryjnymi?

Mikołaj Kobryński 21 stycznia 2025

KPO na tramwaje. Toruń i Szczecin z szansą na częściowy sukces

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Podkarpackie: Do Ustrzyk dojadą nieco cięższe składy

Infrastruktura

Podkarpackie: Do Ustrzyk dojadą nieco cięższe składy

Kasper Fiszer 25 grudnia 2024

Jest umowa na łącznice Jedlicze - Szebnie. W końcu szybciej w Bieszczady

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5