Koncern paliwowy Orlen postuluje elektryfikację linii kolejowej 33 na północ od Płocka. Dzięki takiej inwestycji powstałby alternatywny, krótszy ciąg łączący wielką rafinerię z Trójmiastem, po którym mogłyby kursować pociągi elektryczne. W najbliższych latach przedsięwzięcie nie będzie jednak realizowane.
PKP Polskie Linie Kolejowe
przygotowują się do modernizacji linii kolejowej 33 Kutno – Płock – Sierpc – Brodnica. Ma ona przede wszystkim zmienić oblicze południowego odcinka trasy pomiędzy węzłem Kutno a towarową stacją Płock Trzepowo. W Kutnie mają powstać łącznice pozwalające na zjazd na linie 3 i 18, na sporym fragmencie ma zostać dobudowany drugi tor, a na terenie Płocka ruch towarowy będzie odseparowany od pasażerskiego dzięki stworzeniu nowej obwodnicy miasta.
Inwestycji nie ma w aktualnych dokumentach planistycznych
Infrastruktura kolejowa w rejonie Płocka jest silnie wykorzystywana przez koncern paliwowy Orlen. Ten poinformował na początku grudnia, że wśród jego postulatów dotyczących przebudowy linii 33 jest również
elektryfikacja jej północnej części. Dzięki takim pracom lokomotywy elektryczne mogłyby podejmować pociągi wyjeżdżające z płockiej rafinerii także w kierunku Sierpca i Brodnicy. Powstałby wówczas alternatywny korytarz do Trójmiasta, a sumaryczna przepustowość odcinków obsługujących zakład zostałaby znacznie podniesiona.
Budowy sieci trakcyjnej na północ od Płocka nie uwzględnia jednak przygotowywana teraz inwestycja. Co więcej, wiemy już, że nie należy spodziewać się jej również w ramach kolejnych działań planowanych na najbliższe siedem lat. – Obecnie w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 r. z perspektywą do roku 2032 nie jest ujęta elektryfikacja linii kolejowej 33 na odcinku Płock Trzepowo – Sierpc – Brodnica – mówi Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, pytana o szanse na realizację postulatu Orlenu.
Elektryfikacja jednym z celów strategicznych
Równocześnie zapewniła ona, że elektryfikacja linii kolejowych pozostaje jednym z celów strategicznych zarządcy infrastruktury. Resort chce dążyć do istotnego zwiększenia udziału długości linii zelektryfikowanych w ogólnej długości czynnej sieci kolejowej. Ma to zostać osiągnięte do końca 2030 r.
– Projekty inwestycyjne planowane do realizacji zgodnie z obecnymi programami wieloletnimi w zakresie rozwoju kolei w perspektywie [unijnej] 2021-2027 obejmują elektryfikację istniejących linii kolejowych o łącznej długości blisko 800 km – wskazuje nasza rozmówczyni. Dodatkowo powstać ma ponad 400 km nowych linii zelektryfikowanych. Na razie trudno jednak wskazać choćby potencjalną datę rozpoczęcia ewentualnych prac elektryfikacyjnych w rejonie Płocka.