Wprowadzona w tym roku dodatkowa ulga intermodalna może zmniejszyć koszty dostępu do infrastruktury nawet o połowę – informuje Ministerstwo Infrastruktury. Nie będzie ona jednak automatyczna dla wszystkich operatorów połączeń intermodalnych: jej zastosowanie będzie zależało od spełnienia wielu warunków. Jeden z najważniejszych to wykorzystanie tras w sieci TEN-T.
– W grudniu 2023 r. Minister Infrastruktury zaakceptował dokument w ramach zapisów Kierunków Rozwoju Transportu Intermodalnego z perspektywą do 2040 r. w zakresie nowego mechanizmu ulgi intermodalnej – informuje rzecznik resortu Anna Szumańska. Oprócz obecnej ulgi (25% opłaty podstawowej za dostęp do infrastruktury kolejowej dla pociągów intermodalnych) pojawił się w nim dodatkowy składnik, zwiększający wymiar ulgi o kolejne 25%.
Preferencje dla tras TEN-T
Dokładna wartość bonusu zależy jednak od wielu zmiennych. – Preferencja dla tras z portów, tras na sieci TEN-T, wykorzystania co najmniej jednego terminala oraz co najmniej dwóch gałęzi transportu, rodzaju wykorzystywanego taboru – preferencje dla szybkich pociągów intermodalnych, które można by prowadzić po sieci kolejowej tuż za pociągami pasażerskimi, założenia wykorzystania przynajmniej 50% wagonów ładownych w składzie pociągu – opisuje przyjęte założenia nasza rozmówczyni.
W poszczególnych przypadkach łączny upust może więc stanowić nawet połowę opłat za dostęp do torów. – W 2023 r. średnia stawka dostępu dla wszystkich pociągów intermodalnych (z dotychczasową ulgą intermodalną w wysokości 25%) wynosiła 9,69 zł/pockm. Natomiast przy wprowadzeniu dodatkowego wsparcia komponentu ulgi intermodalnej dla określonych pociągów intermodalnych, spełniających dodatkowe kryteria, przy średnich stawkach dostępu za 2023 r. będących na poziomie ok. 13 zł/pockm należy spodziewać się stawek obniżonych o 50%, czyli średnio na poziomie ok. 6,5 zł/pockm – wylicza Szumańska.
Ulga z mocą wsteczną
Aneks do umowy między MI a PKP PLK z 28 grudnia 2023 r. na realizację programu wieloletniego podpisano 21 sierpnia. Dodatkowa ulga intermodalna została wprowadzona wstecznie – z mocą od 1 stycznia 2024 r. – PKP Polskie Linie Kolejowe SA zobowiązały się do dokonania rozliczeń finansowych za okres od 1 stycznia 2024 r. stosownie do zmian wprowadzonych aneksem. Innymi słowy - dodatkowa ulga intermodalna będzie udzielona przewoźnikom, którzy spełniali wymogi do niej przed podpisaniem aneksu – precyzuje przedstawicielka ministerstwa.
Jak wynika z zamieszczonego na stronie PKP PLK „Załącznika nr 4 do Aneksu nr 1”, w bieżącym roku na sfinansowanie obu ulg intermodalnych – podstawowej i dodatkowej – ma zostać przeznaczonych 70,5 mln zł. W kolejnych latach kwota ta będzie rosła przeciętnie o 4 mln zł rocznie, by w 2028 r. osiągnąć wartość 86,4 mln zł. Łączne zaplanowane wydatki na ten cel w latach 2024-2028 z budżetu państwa to 392,1 mln zł.
Szumańska przypomina, że stawki dostępu do infrastruktury dla pociągów intermodalnych zależą przede wszystkim od masy pociągu i kategorii linii kolejowych. – Dla określonej masy brutto oraz kategorii linii kolejowych stosuje się odpowiednie współczynniki korygujące lub różnicujące. Jest też dodatkowo część stawki dostępu, zależna od trakcji elektrycznej – zaznacza.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.