Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

MI: Dodatkowa ulga intermodalna. Dla kogo?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
02-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-08-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
MI: Dodatkowa ulga intermodalna. Dla kogo?
fot. Łukasz Piotrowski, sm42.pl
Wprowadzona w tym roku dodatkowa ulga intermodalna może zmniejszyć koszty dostępu do infrastruktury nawet o połowę – informuje Ministerstwo Infrastruktury. Nie będzie ona jednak automatyczna dla wszystkich operatorów połączeń intermodalnych: jej zastosowanie będzie zależało od spełnienia wielu warunków. Jeden z najważniejszych to wykorzystanie tras w sieci TEN-T.

– W grudniu 2023 r. Minister Infrastruktury zaakceptował dokument w ramach zapisów Kierunków Rozwoju Transportu Intermodalnego z perspektywą do 2040 r. w zakresie nowego mechanizmu ulgi intermodalnej – informuje rzecznik resortu Anna Szumańska. Oprócz obecnej ulgi (25% opłaty podstawowej za dostęp do infrastruktury kolejowej dla pociągów intermodalnych) pojawił się w nim dodatkowy składnik, zwiększający wymiar ulgi o kolejne 25%.

Preferencje dla tras TEN-T

Dokładna wartość bonusu zależy jednak od wielu zmiennych. – Preferencja dla tras z portów, tras na sieci TEN-T, wykorzystania co najmniej jednego terminala oraz co najmniej dwóch gałęzi transportu, rodzaju wykorzystywanego taboru – preferencje dla szybkich pociągów intermodalnych, które można by prowadzić po sieci kolejowej tuż za pociągami pasażerskimi, założenia wykorzystania przynajmniej 50% wagonów ładownych w składzie pociągu – opisuje przyjęte założenia nasza rozmówczyni.

W poszczególnych przypadkach łączny upust może więc stanowić nawet połowę opłat za dostęp do torów. – W 2023 r. średnia stawka dostępu dla wszystkich pociągów intermodalnych (z dotychczasową ulgą intermodalną w wysokości 25%) wynosiła 9,69 zł/pockm. Natomiast przy wprowadzeniu dodatkowego wsparcia komponentu ulgi intermodalnej dla określonych pociągów intermodalnych, spełniających dodatkowe kryteria, przy średnich stawkach dostępu za 2023 r. będących na poziomie ok. 13 zł/pockm należy spodziewać się stawek obniżonych o 50%, czyli średnio na poziomie ok. 6,5 zł/pockm – wylicza Szumańska.

Ulga z mocą wsteczną

Aneks do umowy między MI a PKP PLK z 28 grudnia 2023 r. na realizację programu wieloletniego podpisano 21 sierpnia. Dodatkowa ulga intermodalna została wprowadzona wstecznie – z mocą od 1 stycznia 2024 r. – PKP Polskie Linie Kolejowe SA zobowiązały się do dokonania rozliczeń finansowych za okres od 1 stycznia 2024 r. stosownie do zmian wprowadzonych aneksem. Innymi słowy - dodatkowa ulga intermodalna będzie udzielona przewoźnikom, którzy spełniali wymogi do niej przed podpisaniem aneksu – precyzuje przedstawicielka ministerstwa.

Jak wynika z zamieszczonego na stronie PKP PLK „Załącznika nr 4 do Aneksu nr 1”, w bieżącym roku na sfinansowanie obu ulg intermodalnych – podstawowej i dodatkowej – ma zostać przeznaczonych 70,5 mln zł. W kolejnych latach kwota ta będzie rosła przeciętnie o 4 mln zł rocznie, by w 2028 r. osiągnąć wartość 86,4 mln zł. Łączne zaplanowane wydatki na ten cel w latach 2024-2028 z budżetu państwa to 392,1 mln zł.

Szumańska przypomina, że stawki dostępu do infrastruktury dla pociągów intermodalnych zależą przede wszystkim od masy pociągu i kategorii linii kolejowych. – Dla określonej masy brutto oraz kategorii linii kolejowych stosuje się odpowiednie współczynniki korygujące lub różnicujące. Jest też dodatkowo część stawki dostępu, zależna od trakcji elektrycznej – zaznacza.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Roman Czubiński 03 września 2024

20 wąskich gardeł na polskiej kolei ma zniknąć do 2026 r.

Infrastruktura

Kolej niskich prędkości. Opóźnienia w realizacji projektu Rail Baltica

Infrastruktura

System RedLight na przejazdach kolejowych. Zarządza nim GITD

Infrastruktura

Zobacz również:

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Roman Czubiński 03 września 2024

20 wąskich gardeł na polskiej kolei ma zniknąć do 2026 r.

Infrastruktura

Kolej niskich prędkości. Opóźnienia w realizacji projektu Rail Baltica

Infrastruktura

System RedLight na przejazdach kolejowych. Zarządza nim GITD

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5