Choć (i tak niewielka) liczba wagonów PKP Intercity z miejscami do leżenia znów się zmniejszyła, w najbliższych latach ma nastąpić poprawa sytuacji – wynika z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na zapytanie posłanki Lewicy Pauliny Matysiak. Choć od wysłania zapytania minął ponad miesiąc – znacznie więcej od przewidzianych w regulaminie Sejmu 21 dni – resort i nowy zarząd przewoźnika nie zdążyli uzgodnić w tym czasie planów co do odstawionych wagonów.
Jak zauważyła posłanka, część pociągów PKP Intercity kursujących w godzinach nocnych jest pozbawiona zarówno kuszetek, jak i wagonów sypialnych. Popyt na miejsca do leżenia przekracza tymczasem podaż. Autorka spytała resort o aktualną liczbę wagonów z takimi miejscami w taborze PKP Intercity oraz ich stan. Jak dowiadujemy się z odpowiedzi podpisanej przez wiceministra Piotra Malepszaka, łączna liczba wagonów sypialnych i z miejscami do leżenia mających dopuszczenie do ruchu zmniejszyła się ostatnio z 78 do 72.
Kuszetek z przedziałami sześcioosobowymi, które nie są dopuszczone do ruchu, jest obecnie 5. Dwie z nich są przeznaczone do sprzedaży jako złom. Wagonów sypialnych niedopuszczonych do ruchu PKP Intercity ma natomiast 71, w tym 19 zakwalifikowanych do kasacji.
W odpowiedzi na czwarte pytanie resort stwierdza kategorycznie, że żaden spośród nieczynnych wagonów sypialnych i kuszetek nie jest obecnie przeznaczony do modernizacji. Warto jednak zauważyć, że nowy prezes PKP Intercity ma inne plany. – Zakładamy też zwiększenie ilostanu wagonów sypialnych i z miejscami do leżenia. Będziemy starali się odzyskać część odstawionych egzemplarzy i poddać je modernizacji. Trudno dziś podawać konkretne liczby, myślę jednak, że może udać się uruchomić między 30 a 40 wagonów – deklarował Janusz Malinowski
w opublikowanym przez nas niedawno wywiadzie. Podobne zapowiedzi padły podczas konferencji
zapowiadającej ofertę spółki na Euro 2024.
Ostatnie pytanie dotyczyło liczby wagonów obu rodzajów przewidywanych do odstawienia przed rokiem 2030. – Z eksploatacji zostanie wyłączonych 10 wagonów typu 305Ad. Przed 2030 rokiem planowane jest wykonanie naprawy P5 tych wagonów – czytamy w odpowiedzi. Wiceminister przypomina też o rozstrzygnięciu 1 marca przetargu na dostawę
300 wagonów osobowych z opcją na 150 dodatkowych. – W ramach tego postępowania planowane jest pozyskanie do 2030 roku 39 nowych wagonów dzienno-nocnych z miejscami do leżenia – zaznacza.