Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

20 wąskich gardeł na polskiej kolei ma zniknąć do 2026 r.

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
02-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-09-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
20 wąskich gardeł na polskiej kolei ma zniknąć do 2026 r.
Fot. M. Szymajda
Likwidowanie wąskich gardeł utrudniających kolejowe przewozy intermodalne trwa, ale na usunięcie wszystkich utrudnień będzie potrzeba wielu lat. W bieżącym roku zniknie 10 miejsc spowalniających ruch pociągów, a w kolejnych dwóch latach – 10 następnych – zapowiada resort infrastruktury. Przypomina też o działaniach prowadzonych na rzecz rozbudowy istniejących i budowy nowych bocznic.

Usuwanie punktowych ograniczeń, które wpływają na przepustowość całej sieci (zwłaszcza transportu intermodalnego), jest jednym z „kamieni milowych” Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. – PKP PLK zidentyfikowało 783 wąskie gardła na zarządzanej sieci. W zdecydowanej większości, tj. w ponad 75% miejsc, stwierdzono problemy eksploatacyjne, które mogą mieć wpływ na zmniejszenie możliwości rozwoju transportu intermodalnego, ponieważ znajdują się one w korytarzach transportowych istotnych dla przewozów intermodalnych bądź nie zostały zlikwidowane w wyniku prac modernizacyjnych wykonanych na liniach magistralnych – mówi rzecznik Ministerstwa Infrastruktury Anna Szumańska.

W 10 miejscach – poprawa jeszcze w tym roku

W 2022 r. ustalono, że w ciągu kilku najbliższych lat miało zostać zlikwidowane 110 wąskich gardeł. Środki na ten cel miały pochodzić z budżetu państwa i z funduszy Unii Europejskiej. Jak przebiega realizacja tych zamierzeń? – Według danych PKP PLK w latach 2022-2023 zostało zakończonych 11 zadań inwestycyjnych w zakresie likwidacji wąskich gardeł o łącznej wartości prawie 302 mln zł (sfinansowanych wyłącznie ze środków budżetu państwa). W 2024 r. realizowanych jest 20 zadań o łącznej wartości prawie 595 mln zł, obejmujących swym obszarem główne korytarze transportowe kraju oraz wybrane odcinki linii kolejowych o znaczeniu regionalnym – informuje rzecznik MI.

Z całej puli 20 inwestycji połowa będzie dofinansowana z unijnego Funduszu Odbudowy w ramach KPO, a połowa – tylko ze źródeł krajowych. Terminy zakończenia poszczególnych zadań różnią się między sobą. 10 inwestycji współfinansowanych przez budżet państwa ma zostać ukończonych jeszcze w bieżącym roku. To samo dotyczy dwóch spośród zadań objętych KPO. – Pozostałych 8 zostanie zrealizowanych w latach 2024-2026 – zapowiada Szumańska.

Można ubiegać się o środki na bocznice

Sposobem usunięcia wąskiego gardła mogą być np. prace torowe prowadzące do podniesienia dopuszczalnej prędkości pociągów. W innych przypadkach może chodzić o przywrócenie przejezdności torów lub fragmentów linii, ich elektryfikację, zmiany w zakresie układów torowych stacji lub systemów sterowania.

Innym działaniem, poprzez które ministerstwo chce poprawić warunki prowadzenia kolejowych przewozów intermodalnych, jest skracanie „ostatniej mili” – odcinków, na których kontenery są przewożone ciężarówkami. Wymaga to ułatwienia funkcjonowania bocznic, szczególnie tych prowadzących do terminali kontenerowych. – Przeprowadzono w MI, wspólnie z UTK, CUPT, PKP SA oraz PKP PLK, analizę możliwości wsparcia rewitalizacji, modernizacji i rozbudowy tej ważnej infrastruktury kolejowej. Wsparcie finansowe infrastruktury bocznicowej zapewniają instrumenty: działania 5.6. w Programie FEnIKS 2021-2027, komponent inwestycji E 2.1.3 na Projekty intermodalne w KPO na sieci TEN-T, a także instrument CEF („Łącząc Europę”) na działania związane z multimodalnymi sieciami oraz z poprawą dostępu drogowego do portów morskich, śródlądowych oraz terminali drogowo-kolejowych – wylicza nasza rozmówczyni.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Roman Czubiński 03 września 2024

CUPT: Nie ma zagrożenia dla rozliczenia taboru z KPO w terminie

Prawo i polityka

PPM-T (w końcu) z umową na linię 26

Infrastruktura

PPM-T (w końcu) z umową na linię 26

Roman Czubiński 19 czerwca 2024

Zobacz również:

Pierwszy dzwonek dla przyszłych kolejarzy

Pasażer

Pierwszy dzwonek dla przyszłych kolejarzy

inf. pras. PKP PLK 02 września 2024

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Roman Czubiński 03 września 2024

MI: Dodatkowa ulga intermodalna. Dla kogo?

Prawo i polityka

MI: Dodatkowa ulga intermodalna. Dla kogo?

Roman Czubiński 02 września 2024

Pozostałe z wątku:

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Roman Czubiński 03 września 2024

CUPT: Nie ma zagrożenia dla rozliczenia taboru z KPO w terminie

Prawo i polityka

PPM-T (w końcu) z umową na linię 26

Infrastruktura

PPM-T (w końcu) z umową na linię 26

Roman Czubiński 19 czerwca 2024

Zobacz również:

Pierwszy dzwonek dla przyszłych kolejarzy

Pasażer

Pierwszy dzwonek dla przyszłych kolejarzy

inf. pras. PKP PLK 02 września 2024

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Prawo i polityka

Tabor intermodalny: Wkrótce konkurs z FEnIKS

Roman Czubiński 03 września 2024

MI: Dodatkowa ulga intermodalna. Dla kogo?

Prawo i polityka

MI: Dodatkowa ulga intermodalna. Dla kogo?

Roman Czubiński 02 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5