W polskich miastach trwa dyskusja o najlepszym połączeniu części dzielnic z centrum. Władze miast po cichu lub z hukiem wycofują się z pomysłów budowania metrobusów. Do łask wracają popierane przez społeczników tramwaje. Z różnych powodów.
Prezydent Wrocławia na zwołanej na początku maja konferencji prasowej nie mógł zaskoczyć bardziej. Zgromadzonym w ratuszu dziennikarzom oznajmił, że miasto zmienia koncepcję połączenia osiedla Nowy Dwór z centrum miasta. Choć od kilkunastu miesięcy forsowano budowę linii BRT, urzędnicy ostatecznie skłonili się do tego, by w ciągu najbliższych lat wybudować tam linię tramwajową.
Wrocław jest pod tym względem miejscem szczególnym. To tam plany budowy linii BRT wydawały się najbardziej zaawansowane, to tam przeciwko niej protestowano najmocniej, to wreszcie tam najdokładniej porównano zalety i wady obu rozwiązań. Zdecydowała opinia mieszkańców i pieniądze, a właściwie ich brak.
Rafał Dutkiewicz, prezydent rządzący Wrocławiem od kilkunastu lat, zachwycił się metrobusami, gdy obejrzał system funkcjonujący w Bogocie. Było zresztą czym, bo BRT (czyli Bus Rapid Transit) w stolicy Kolumbii uchodzi za jeden z najlepszych na świecie. To wielkopojemne, nowoczesne autobusy, poruszające się po wyznaczonych tylko dlanich trasach, bez świateł i ograniczeń w ruchu, korzystające z osobnych przystanków na poziomie podłogi autobusu, nierzadko posiadające osobne oznaczenia i system informacji odrębny od reszty komunikacji miejskiej.
Całość artykułu można przeczytać w miesięczniku "Rynek Kolejowy". Zapraszamy do Empików!
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.