Jak informuje gazeta ekonomiczna „Dnewnik”, Sofijsko Metro – firma obsługująca linie metra w stolicy Bułgarii - ogłosiła przetarg na zakup 18 nowych składów metra. Będą one wykorzystywane na drugiej linii metra od 2012 roku.
Zamawiający na jeden wagon chce przeznaczyć maksymalnie 10,8 mln lewów. Oferty mogą składać tylko takie firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat przyjęły co najmniej dwa zamówienia i wyprodukowały co najmniej 300 wagonów. Oferent musi także przedstawić referencje od wcześniejszych klientów.
Prawie gotowa już druga linia sofijskiego metra zaczyna się od stacji Łozenec i przez przesiadkową stację Serdika (tu krzyżuje się z pierwszą linią) dociera do stacji Iljizanci, posiada 15 stacji i ma długość 15 km. Pierwszą linię łączącą stacje Objelja i Mładost zbudowano w latach 2003-2009. Ma ona 18 km długości i składa się z 14 stacji. W planach jest budowa trzeciej linii sofijskiego metra, która ma liczyć 15 km długości (15 stacji), ale termin realizacji jest stale odkładany. Po jej zbudowaniu sieć metra w Sofii ma liczyć 52 km długości i posiadać będzie 47 stacji.
Obecnie sofijskie metro obsługują sowieckie i rosyjskie składy wyprodukowane w Mityszczynie. Przed rokiem 1990 zakupiono 48 wagonów typu 81-717.4 / 81-714.4, które wkrótce będą musiały zostać wymienione. Po roku 1990 zakupiono 12 składów 3-wagonowych Rusicz serii 81-740.2/741.2 oraz 81-740.2/741.2. Ponieważ Sofia chce obsługiwać metro jednolitymi składami, po zakupie nowych wagonów te zostaną sprzedane. Tak więc zwycięzca przetargu, którym może być wyłącznie producent unijny liczyć może na dłuższą serię zamówień.