Na budowanej II linii metra został wdrożony nowy system informacji pasażerskiej. Wykonawca opowiada o jego założeniach. Nowe propozycje to m.in. podświetlane tablice, wprowadzenie oznaczeń M1 i M2 odpowiednio dla niebieskiej I linii i czerwonej II linii czy ponumerowanie wyjść na stacjach metra dla ułatwienia orientacji.
Przetarg Metra Warszawskiego na przygotowanie systemu informacji pasażerskiej dla II linii wygrała firma ILF Consulting Engineers Polska. Współautorem projektu jest agencja reklamowa CREX. Oznaczenia zostały zaakceptowane przez Zarząd Transportu Miejskiego. Inwestor postanowił wprowadzić zupełnie nowy system oznaczeń z uwagi na zbyt duże oczekiwania autorów systemu informacji na I linii co do przeniesienia praw autorskich.
Projektanci systemu informacji wychodzą z założenia, że mniej znaczy lepiej. – Brak zbędnych elementów zwiększa efektywność i skuteczność projektu, równocześnie zmniejszając prawdopodobieństwo błędów. Taka zasada panuje na pierwszej linii metra i teraz jest prezentowana przy drugiej, z tym tylko wyjątkiem, że powstaje 20 lat później i zakłada już inne rozwiązania technologiczne, które usprawniają i poprawiają jakość wizualną w metrze – mówi Monika Maciejewska z ILF-u.
System informacji opiera się na czcionce Frutiger, która również jest bezszeryfowa. Ten krój pisma został stworzony w 1968 r. przez Adriana Frutigera na potrzeby paryskiego lotniska CDG. – Jest to jeden z najbardziej czytelnych i najpopularniejszych fontów stosowanych na całym świecie do identyfikacji i informacji miejskich – wyjaśnia Monika Maciejewska z ILF-u.
Projekt opiera się na kwadracie. – Figura ściśle kojarząca się z transportem szynowym. Powstało ponad 30 piktogramów na siatce 10x10 cm opracowanych specjalnie dla tego projektu. Mają one konsekwentnie kanciastą i czytelną formę, tworzącą integralną całość z projektem – mówi Monika Maciejewska.
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl