Na stacji Świętokrzyska trwa budowa wspólnej antresoli dla I i II linii oraz wyjść po zachodniej stronie Marszałkowskiej. Do wykonania pozostał jeden etap budowy łącznika przesiadkowego między liniami – dalsze prace będą toczyć się bez utrudnień w ruchu metra.
Budowa stacji jest mocno zaawansowana. – Na poziomach podziemnych roboty konstrukcyjne są zakończone za wyjątkiem trzeciego etapu budowy łącznika pasażerskiego. Wykonywana jest wspólna antresola, czyli element łączący stacje na poziomie -1 oraz wyjścia po zachodniej stronie ul. Marszałkowskiej. Do wykonania pozostanie część stropu nad tą wspólną antresolą – mówi Mateusz Witczyński, rzecznik wykonawcy, firmy AGP Metro.
Nie ruszyła jeszcze budowa peronu – będzie ona możliwa po całkowitym zakończeniu drążenia tuneli przez tarcze, demontażu dolnych tubingów w miejscu przyszłego torowiska na stacji oraz taśmociągów, zasilania i innych systemów wspierających pracę tarcz. W tej chwili w tunelach cały czas jeżdżą multicary, transportujące m.in. pierścienie obudowy tuneli.
Do zrealizowania przy łączniku przesiadkowym pozostał jeszcze jeden etap. Dwa pierwsze polegały na jego wydrążaniu – pomiędzy tunelami I linii metra, a następnie pod wschodnim tunelem I linii metra. – Trzeci etap polega na pogłębianiu, które można wykonywać bezpośrednio w trakcie ruchu pociągów – mówi Mateusz Witczyński. W tej chwili wyburzane są nadlewy ścian szczelinowych, wykonanych pomiędzy tunelami I linii metra. – Po ścięciu tych nadlewów, które wychodziły do poziomu wspólnej antresoli, rozpoczną się prace przy wykopie otwartym, w osłonie ścian szczelinowych. Dla umożliwienia prac zostaną zainstalowane stalowe rozpory pomiędzy ścianami – opisuje rzecznik.
Istniejąca ściany pomiędzy stacjami I i II linii na poziomie antresoli będzie wycinana. – Ta ingerencja będzie zminimalizowana najprawdopodobniej do wygrodzenia części hali odpraw stacji I linii – wyjaśnia WItczyński. Podobnie będzie z wyprowadzeniem łącznika przesiadkowego na peron I linii. – W czasie tych prac nie będzie konieczności wyłączania całej stacji – zapewnia rzecznik wykonawcy.
Na stacji Świętokrzyska pasażerowie będą mogli przesiadać się między I a II linią poprzez rozbudowaną antresolę lub bezpośrednim łącznikiem między peronami. Korytarz przesiadkowy połączy południowy kraniec peronu I linii (w kierunku Kabat) z zachodnim krańcem peronu II linii (w kierunku Woli).