Budowa metra przypomniała smutną prawdę o zaniedbaniu praskich kamienic przy Targowej. Większość z nich już wcześniej, przed rozpoczęciem prac się sypała – budowa w dużej mierze pogłębia istniejące uszkodzenia.
Budowa stacji Dworzec Wileński rozpoczęła się 15 sierpnia 2012 r. Wkrótce mieszkańcy kamienic przy Targowej zaczęli skarżyć się na pęknięcia i inne szkody wywołane przez prowadzone prace.
W 2007 i 2010 r. Instytut Techniki Budowlanej przygotował karty katalogowe (czyli metryczki z opisem stanu obiektu) dla wszystkich budynków znajdujących się w strefie oddziaływania budowy metra. Eksperci mieli zastrzeżenia do większości starych praskich kamienic. Stan budynków przy Targowej 15, 63, 67, 70 określono jako niezadowalający (czwarty w 5-stopniowej skali ITB). Natomiast stan budynków Targowa 65, 69/71, 72 (CH Wileńska), 83 i 84 określono jako bardzo dobry, dobry i dość dobry. Przy czym trzy z nich to obiekty nowe lub powojenne.
Metro Warszawskie przypomina, że w związku z budową stacji Dworzec Wileński oraz wzdłuż tunelów do niej prowadzących zamontowano 917 urządzeń monitoringu. Odczyty z nich na bieżąco są przesyłane do centrum monitorowania, co umożliwia natychmiastową reakcję w sytuacji wystąpienia zagrożenia. Zgodnie z kontraktem w przypadku każdego zgłoszenia uszkodzeń wykonawca przeprowadza ekspertyzę wyjaśniającą i przystępuje do napraw.