Pochodzący z Hong Kongu operator masowego transportu kolejowego MTR, zdecydował się zainwestować w mającą kosztować ok. 725 milionów dolarów w rozbudowę sytemu metra w położonym na południu Chin, przeżywającym gwałtownym rozwój ekonomiczny, mieście Shenzhen. Nowa linia połączy miasto z leżącym nieopodal Hong Kongiem.
Będzie to pierwsza inwestycja MTR poza terytorium Hong Kongu.
Według porozumienia zawartego z władzami miasta, MTR przeznaczy ok. 290 milionów dolarów na sfinansowanie przedsięwzięcia. Operator kolejowy stanie na czele firmy, która zostanie stworzona dla realizacji projektu. Początkowo ma kontrolować 100 proc. udziałów, jednak przedstawiciele MTR twierdzą, że w późniejszej fazie przewidziany jest udział innych inwestorów strategicznych. Firma z Hong Kongu ma jednak zatrzymać przynajmniej 51 proc. akcji.
Pozostałe koszty budowy kolejnego odcinka kolei podziemnej mają zostać sfinansowane z innych, jak dotąd jeszcze nieokreślonych jeszcze dokładnie źródeł. 16,5 - kilometrowa linia kolei podziemnej prowadzić będzie z Huanggang (zlokalizowanego na granicy między Hong Kongiem a Deltą Rzeki Perłowej, w którym to regionie leży Shenzen) do centrum miasta. 4,5 kilometrowy odcinek połączenia jest już budowany przez Shenzen Metro Company.
Otwarcie linii przewidziano na 2008 rok. Na mocy obowiązującego na 30 lat kontraktu przewozy prowadzone będą przez MTR. Firma będzie także mogła prowadzić inwestycje w nieruchomości na terenach znajdujących się wzdłuż linii kolejowej - obok działalności kolejowej MTR zajmuje się także tego typu przedsięwzięciami.
Dzięki przedłużeniu linii metra ma zostać poprawiona sytuacja w transporcie miejskim Shenzen - w ostatnich latach nastąpił tam gwałtowny wzrost liczby samochodów i tym samym miasto musi borykać się z codziennymi korkami.
Jest to pierwszy przypadek kiedy w kolej w Państwie Środka zainwestuje firma, która nie należy do państwa chińskiego. Projekt musi zostać jeszcze zatwierdzony przez Narodową Komisję Rozwoju i Reform.