Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Metro na Śląsku - czemu nie?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-11-2007
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Tomasz Głogowski, Gazeta Wyborcza, Katowice, 13 listopada 2007

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Metro na Śląsku - czemu nie?
- Plany wybudowania śląskiego metra istnieją już od co najmniej 15 lat. To realny pomysł - mówi \"Gazecie Wyborczej\" prof. Kazimierz Kłosek z Politechniki Śląskiej.

Tomasz Głogowski: Zagłębie Ruhry miało takie same problemy jak my: szkody górnicze, fedrujące kopalnie i zdegradowany przemysł. A mimo to wybudowano tam metro, dziś jeden z najwygodniejszych środków transportu. Czy podziemna kolej mogłaby powstać na Śląsku?

Prof. Kazimierz Kłosek, kierownik katedry dróg i mostów Politechniki Śląskiej: Ależ plany wybudowania śląskiego metra już były! Jakieś 15 lat temu pojawił się pomysł stworzenia Śląskiej Kolei Regionalnej, łączącej najważniejsze miasta aglomeracji. Część linii miała biec pod ziemią, w specjalnych tunelach. Zrobiliśmy na politechnice szczegółowe obliczenia, jak zabezpieczyć tunele przed szkodami górniczymi. Okazało się, że nie byłoby to zbyt skomplikowane technicznie. Ale ostatecznie pomysł upadł, bo kolej znalazła się w finansowych tarapatach.

Może warto dziś wrócić do tej koncepcji?

Jestem przekonany, że prędzej czy później metro na Śląsku powstanie. Nie będziemy mieli zresztą innego wyjścia, bo dla transportu publicznego nie ma już innej alternatywy. Musi zejść pod ziemię, ponieważ na powierzchni zaczyna brakować miejsca. Jeżdżę po międzynarodowych konferencjach i wszędzie jest ten sam problem. Nie ma gdzie parkować, nie ma gdzie budować nowych domów, każda wolna przestrzeń jest koszmarnie droga. Nawet Rzym zastanawia się nad połączeniem wszystkich tamtejszych zabytków za pomocą podziemnej kolei. I nikt nie boi się, że antyczne budowle zostaną zniszczone. W Madrycie budują tunel o średnicy aż 15,5 metra. Na jednym poziomie jezdnia dla samochodów, na drugim metro, na trzecim droga dla karetek pogotowia czy straży pożarnej.

Jeżeli nie metro, to trzeba budować estakady, ale one nie zawsze się sprawdzają. Wystarczy popatrzeć na tę w Chorzowie...

Jednak w sytuacji, gdy po Śląsku jeżdżą stare autobusy i zdezelowane tramwaje, mówienie o metrze jest trochę śmieszne.

Już chyba Einstein powiedział, że od wiedzy ważniejsza jest wyobraźnia. Ja z łatwością mogę sobie takie metro wyobrazić, tym bardziej że zmieniły się niektóre realia. Jesteśmy w Unii, która daje pieniądze na sensowne projekty komunikacyjne. Przecież nie musimy od razu budować takiego metra jak w Nowym Jorku czy Moskwie. Mówimy o połączeniu 15 najważniejszych miasta Śląska za pomocą kilku podziemnych linii kolejowych, z których w miarę często odjeżdżałyby pociągi.

Jak głębokie musiałoby być śląskie metro?

Wystarczyłoby 10-15 metrów, by zejść poniżej fundamentów lub piwnic. W niektórych miejscach, tam, gdzie nie kolidowałoby to z tradycyjnymi drogami, linia mogłaby wychodzić na powierzchnię. Takie połączenie metra z tradycyjną koleją.

A co z kopalniami, które fedrują na Śląsku?

W większości przypadków ich działalność nie byłaby żadnym problemem dla budowy metra. Istnieją przecież bardzo skuteczne zabezpieczenia przed szkodami górniczymi, poza tym górnictwo będzie musiało w przyszłości pomyśleć o nowoczesnych metodach eksploatacji. Na przykład zgazowaniu węgla i wydobywaniu go na powierzchnię w płynnej postaci. Wiele problemów związanych z tradycyjną eksploatacją zniknie.

\
* Fot. commons.wikimedia.org.
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5