Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał pozwolenia na użytkowanie dla kolejnych trzech stacji centralnego odcinka II linii metra i dwóch wentylatorni. Kontrolę przeszedł przystanek C-13 Centrum Nauki Kopernik, z którym budowniczowie mieli najwięcej problemów. W sumie już siedem obiektów, w tym pięć stacji, dysponuje pozwoleniami na użytkowanie.
Jak dowiedział się portal Transport-publiczny.pl, dzisiaj (20 lutego) trzy stacje otrzymały pozwolenie na użytkowanie – C-11 Świętokrzyska, C-12 Nowy Świat-Uniwersytet i C-13 Centrum Nauki Kopernik. Podobne dokumenty wydano dla dwóch wentylatorni szlakowych, sąsiadujących ze stacją Centrum Nauki Kopernik – V-12 i V-13. – Mamy kolejne pozwolenia na użytkowanie – potwierdza Bartosz Milczarczyk, rzecznik Urzędu Miasta.
To właśnie ze stacją Centrum Nauki Kopernik budowniczowie mieli najwięcej problemów. Jej konstrukcja jest nietypowa – składa się z dwóch korpusów znajdujących się po dwóch stronach drogowego tunelu Wisłostrady i połączonych pod tym tunelem, na poziomie peronu, trzema równoległymi tunelami. W sierpniu 2012 r. podczas drążenia pierwszego z nich doszło do poważnej awarii. Na teren budowy przedostały się nawodnione masy gruntu spod tunelu Wisłostrady, który tym samym został pozbawiony stabilnego podłoża. Wymusiło to wstrzymanie dalszych prac i zamknięcie tunelu. Stacja została zalana wodą dla zrównoważenia ciśnień. Wykonawca musiał wypełnić pustkę pod podziemną drogą, a także ustabilizować i wzmocnić grunt, zanim prace mogły zostać wznowione.
Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego ma w sumie do wydania 14 pozwoleń na użytkowanie dla wszystkich obiektów centralnego odcinka II linii metra – siedmiu stacji, sześciu wentylatorni szlakowych i tunelu łącznikowego między I a II linią. W tej chwili wydano siedem pozwoleń – dla dwóch wentylatorni i pięciu stacji. Według zapowiedzi WINB-u jest szansa na zakończenie kontroli jeszcze w lutym. Później Metro będzie potrzebowało jeszcze ok. dwóch tygodni na jazdy próbne wg normalnego rozkładu, ale bez pasażerów (rozruch na sucho).
Więcej na portalu Transport-publiczny.pl