Projekt budowlany stacji C-14 Stadion zakłada budowę przejścia podziemnego na drugą stronę nasypu kolejowej linii średnicowej. Budowniczowie metra chcieli ją zamknąć aż na cztery miesiące. Specjaliści podpowiadają: można to zrobić znacznie szybciej.
O problemach z budową przejścia na Stadionie pisaliśmy w okolicach połowy marca, niedawno tematem zajęła się też Gazeta Stołeczna. Wykonawca metra chciał wyłączenia ruchu na wszystkich torach tej kluczowej trasy kolejowej, wyjaśniając to stanem nasypu. Jednak na tak długi paraliż nie zgodzili się kolejarze i zaproponowali etapowe wyłączanie torów oraz wykorzystanie innych planowych zamknięć. Natomiast nasi czytelnicy zastanawiali się, czy inwestycji nie da się zrealizować znacznie szybciej.
Propozycja wykonawcy metra zaskoczyła też specjalistów z branży budowlanej. – Naszym zdaniem przedstawiony w prasie planowany czas zamknięcia linii średnicowej jest długi i mógłby zostać ograniczony poprzez zastosowanie nowoczesnych metod budowy, na przykład z użyciem elementów prefabrykowanych – mówi Andrzej Kasprzak z firmy Mosty Gdańsk.
Kasprzak powołuje się przy tym na doświadczenie firmy, którą reprezentuje, w realizacji podobnych przedsięwzięć. – Jedną z możliwości mogłoby być zastosowanie technologii nasuwania tunelu – podpowiada Andrzej Kasprzak. Taką metodę – według projektu firmy Mosty Gdańsk – wykorzystano przy budowie tunelu pod linią kolejową Warszawa – Kunowice w ciągu ulicy Nowolazurowej w Warszawie. Zadanie realizował Strabag przy współpracy z firmą Freyssinet, która odpowiedzialna była za dostarczenie i zrealizowanie technologii nasuwania. – Dzięki takiemu rozwiązaniu udało nam się skrócić okres zamknięcia linii kolejowej do jedynie dwóch tygodni – podkreśla Kasprzak.
Przedstawiciel firmy Mosty Gdańsk zastrzegają, że sugestie oparte są na szczątkowych informacjach – bez dostępu do dokumentacji projektowej nie da się wybrać technologii ani oszacować czasu realizacji inwestycji. Tymczasem problem budowy przejścia cały czas pozostaje nierozwiązany – do tej pory nie zapadły żadne wiążące ustalenia w tej sprawie.