Jednym z priorytetów polskiego zarządcy infrastruktury kolejowej ma pozostać poprawa dostępu do polskich portów morskich. Modernizowane będą więc nie tylko biegnące na północ kraju linie, ale także tory portowe. W każdym z portów mają powstać tory o długości 750 m, co pozwoli zrezygnować z dzielenia wjeżdżających tam składów.
– Kolej nie będzie zagrożeniem dla transportu morskiego, a uzupełni go, z głębi kraju dowożąc towary do portów – powiedział dziś na Europejskim Kongresie Gospodarczym Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. Podkreślił, że poprawa dostępu do portów jest jednym z priorytetów realizowanego obecnie Krajowego Programu Kolejowego. Dodał, że transport morski skorzysta na bardzo dużym zakresie prac torowych toczących się w skali całego kraju.
Do 2023 r. elektryfikacja linii 201
Panelista podkreślał, że trwa modernizacja linii, na których prędkość handlowa dla pociągów towarowych wynosi ok. 20 km/godz. przy mniej więcej dwukrotnie wyższej średniej unijnej. – Do końca 2023 r. chcemy przekroczyć barierę 40 km/godz. – zapowiedział. Wskazywał, że wśród tras przechodzących obecnie głęboką modernizację znajdują się także te prowadzące bezpośrednio do portów.
Ireneusz Merchel wyliczał w tym miejscu prace na tzw. Magistrali Nadodrzańskiej, na linii nr 131 (tzw. Magistrala Węglowa) i na linii 201 łączącej Bydgoszcz z Gdynią przez Kościerzynę. – Ta ostatnia jest dziś jednotorowa i pozostaje w nie najlepszym stanie. Do 2023 r. będzie dwutorowa i całkowicie zelektryfikowana – wskazywał. Jak uzupełnił prezes zarządu Zarządu Morskiego Portu Gdynia Adam Meller, na odcinku do Gdańska-Osowej trasa ma być trzytorowa.
W portach duże utrudnienia, ale i duża perspektywa poprawy
– Linia ta zapewni dowóz do portu w Gdyni, będzie też stanowić objazd towarowy do portu w Gdańsku – zapowiedział Ireneusz Merchel. W najbliższych latach zarządca infrastruktury chce także przebudować tory portowe we wszystkich czterech najistotniejszych polskich portach w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu. – Trzeba sobie powiedzieć uczciwie, że proces ten będzie wiązał się z dużymi utrudnieniami – przyznał prelegent.
Podkreślał jednak, że możliwość prowadzenia dostaw do portów zostanie zachowana, a dobra współpraca przy konstrukcji rozkładów jazdy i właściwe planowanie fazowania robót mają zmniejszyć skalę uciążliwości. Efekty zaplanowanych prac mają przy tym zrekompensować czasowe niedogodności. – Zgodnie z TSI w każdym z tych portów będą tory o długości 750 m, dziś ich nie ma i długie składy muszą być dzielone – stwierdził prezes PKP PLK.
Kolej dowiezie towary do największego portu na Bałtyku?
Wskazywał także na plany znacznego zwiększenia przepustowości w każdym z czterech opisywanych przypadków. – Dziś porty Szczecin i Świnoujście mogą przyjąć 60 pociągów na dobę, a będą mogły aż 130 – zapowiedział Ireneusz Merchel. Do portu w Gdańsku będzie mogło dojechać ok. 100 pociągów dziennie (dziś 20-30), a do Gdyni – 80-100.
Założenia zarządcy infrastruktury kolejowej korespondują z ambicjami zarządców portów. – Cel, który nam przyświeca, to być największym portem na Bałtyku – stwierdził dziś Łukasz Greinke, prezes zarządu Zarządu Morskiego Portu Gdańsk (obecnie zajmuje on pod tym względem szóste miejsce). O planach rozwoju mówili jednak także prezesi dwóch pozostałych polskich zarządów: gdyńskiego i szczecińsko-świnoujskiego.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.