Rozpoczyna się kolejny etap prac, które mają przygotować obecne linie kolejowe do projektu Rail Baltica, czyli transeuropejskiego korytarza z Berlina przez Warszawę do Helsinek. Polskie Linie Kolejowe już podpisały umowę na wykonanie modernizacji kolejnego odcinka linii nr 6, zaś w kolejce pozostają jeszcze linie kolejowe nr 38, 41, 39 i 51. Pytamy Ireneusza Merchel, prezesa PKP PLK, o harmonogram prac.
Martyn Janduła, „Rynek Kolejowy”: PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na realizację odcinak Sadowne – Czyżew. To już drugi etap modernizacji linii nr 6. Co z dalszymi odcinkami Rail Baltiki?Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK: Mamy już zakończone prace na odcinku z Rembertowa do Sadownego. Roboty zostały przez nas odebrane. Trwają jeszcze co prawda prace na dwóch obiektach mostowych, ale już z końcem tego roku, wraz ze zmianą rozkładu jazdy, pojedziemy z docelową prędkością.
Teraz wchodzimy z robotami na odcinek
Sadowne – Czyżew. Realizacja kontraktu przewidziana jest do września 2019 roku. Równocześnie do tych prac, prowadzić będziemy projektowanie odcinka Czyżew – Białystok. W przyszłym roku chcemy wyłonić w drodze przetargu wykonawcę tej trasy, żeby zakończyć prace na linii kolejowej nr 6 do Białegostoku do końca 2020 roku.
Kolejne prace wychodzą z Białegostoku i prowadzić będą do Ełku. Kiedy spodziewacie się prac na tym odcinku?Tak, w późniejszych etapach prace obejmą linię nr 38 z Białegostoku do Ełku. W tej chwili chcemy
zlecić kontrakt na zaprojektowanie prac. Dokumentacja powinna powstać do 2019 roku, tak żeby w 2020 roku wejść z pracami na ten odcinek.
Z czego finansowane będą prace do Ełku?Odcinek do Ełku zostanie sfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i środowisko, natomiast finansowanie prac do Sadownego do Białegostoku odbywa się przy pomocy CEF-u.
W województwie warmińsko-mazurskim oraz – po części podlaskim – szykuje się trudny czas ze względu na liczne prace torowe. Czy jednak się mylę?Zakładamy, że zanim rozpocznie się realizacja linii Białystok – Ełk, to do tego czasu skończymy
modernizację linii Szczytno – Pisz – Ełk. Z kolei dopiero w 2020 roku wejdziemy
z robotami i elektryfikacją na odcinek Korsze – Ełk, co pokryje się z pracami na trasie Ełk – Białystok. Jednak pamiętajmy, że wszystkie prace w swym zamyśle mają się komponować. Zaplanowaliśmy tak, żeby zamknięcia się na siebie nie zazębiały. Tak samo, jak obecnie w Warszawie, gdzie realizujemy projekt linii obwodowej. Będzie ona gotowa w całości do końca 2019 roku. Z kolei dopiero w 2020 roku wejdziemy z pracami na linię średnicową.
Jaka przyszłość czeka ostatni odcinek z Ełku do granicy polskiej?Ostatni odcinek Rail Baltiki był przygotowywany z myślą o mniejszych parametrach – 120 km/h. Podobnie było z odcinkiem Ełk – Białystok, gdzie jednak dobudujemy drugi tor i chcemy uzyskać również prędkość 160 km/h. Podczas ubiegłorocznych zmian, postanowiliśmy podwyższyć również parametry na odcinku Ełk – Trakiszki, by uzyskać lepsze efekty.
Jakie wyzwania stoją teraz przed PLK w związku z ostatnim odcinkiem Rail Baltiki?Geometria torów, nie pozwala w zasadzie uzyskania wyższych prędkości niż pomiędzy 70 a 120 km/h, budując w śladzie istniejącej linii. Trzeba zatem wykonać nowe studium wykonalności, które określi obszary inwestycji. Zadanie na pewno będzie się wiązało z wykupami gruntów, znaczną zmianą przebiegu osi toru. Będzie to najtrudniejszy odcinek i najbardziej kosztowny. Według szacunków, przystosowanie go do 160 km/h może kosztować nawet 2,5 mld zł. Ponadto, realizacja tego odcinka na pewno nie jest możliwa podczas tej perspektywy.
Z czego zatem finansowane będą te prace? Liczymy, że odcinek ten powstanie za pieniądze unijne z kolejnej perspektywy. Również realizację całej Rail Baltiki Litwini, Łotysze czy Estończycy planują do roku 2025-26, co oznacza, że oni również liczą na pieniądze z nowej perspektywy. Dlatego według naszych założeń, po skończeniu opracowania studium wykonalności, realne rozpoczęcie prac na linii Ełk – Trakiszki mogłoby się zacząć w 2022 roku. Jako że inwestycja wiązać się będzie z budową 100 km torowisk w nowym zupełnie śladzie, to trzeba liczyć, że realizacja zajmie ok. 3 lata.