Od roku 2015 w aglomeracji Melbourne prowadzony jest Level Crossing Removal Project (LXRP). Nazwa nie oddaje jednak do końca skali działań – w jego ramach prowadzone są bowiem ogromne inwestycje związane z wynoszeniem fragmentów linii kolejowych na estakady czy budową nowych stacji. Przyjrzeliśmy się dwóm projektom na różnym stopniu zaawansowania.
Level Crossing Removal Project (LXRP) został zapowiedziany w czasie kampanii wyborczej z roku 2014 przez Daniela Andrews z Victorian Labor Party. W kolejnych latach ten polityk oraz jego ugrupowanie wygrywało kolejne wybory stanowe w Wiktorii, w efekcie projekt kolejowy był stale rozszerzany i uzupełniany o kolejne lokalizacje.
Ostatecznie w roku 2022 zapowiedziano, że do końca roku 2030 zostanie zlikwidowanych 110 przejazdów drogowo-kolejowych w poziomie szyny, a więc o 60 więcej niż zapowiadano na początku. Do lipca tego roku w ramach projektu przebudować udało się 72 przejazdy oraz 39 stacji kolejowych. Prace obecnie organizowane i zarządzane są przez Major Transport Infrastructure Authority (MTIA) powołaną w 2019 r. w ramach której skupiono funkcjonujące wcześniej osobno, ale również w ramach stanowego Department of Transport (DOT), podmioty zajmujące się realizacją przedsięwzięć z zakresu infrastruktury kolejowej i drogowej.
Skala poszczególnych projektów realizowanych w ramach LXRP jest bardzo różna. Od dość prostych rozwiązań zakładających budowę wiaduktów drogowych nad torami po wynoszenie fragmentów linii kolejowych na estakady i budowę nowych stacji. W zakresie wielu projektów znajduje się także przebudowa pobliskiej infrastruktury drogowej czy rowerowej oraz aranżacja przestrzeni.
Skalę prowadzonych działań najlepiej oddaje jednak poziom zrealizowanych i zaplanowanych wydatków. Jak dotąd na prace wydano lub zakontraktowano kilkanaście miliardów dolarów australijskich, a szacowany koszt realizacji wszystkich projektów pozwalających na zlikwidowanie 110 przejazdów to ok. 18 mld dolarów australijskich (niemal 48 mld złotych). My przejrzymy się jednak tylko wybranym dwóm projektom.
Dla zainteresowanych: Pełną listę projektów można przeglądać z poziomu interaktywnej mapy.Parkers Road i Parkdale Station
W ramach tego projektu zlikwidowane zostaną przejazdy na Parkers Road i Warrigal Road. Nastąpi to poprzez budowę nowej wyniesionej linii kolejowej oraz nowej stacji Parkdale. Główne prace budowlane mają rozpocząć się w roku 2024 i zakończyć do końca następnego roku. Obecnie prowadzone są prace przygotowawcze, w tym przekładanie obecnej infrastruktury kolejowej – praca mają bowiem nie zakłócać prowadzonego na linii ruchu. W ramach projektu zaaranżowana ma być także przestrzeń pod budowanym wiaduktem.
Prace prowadzone są na linii Frankstone, na której łącznie planowana jest przebudowa 27 przejazdów i budowa 17 nowych stacji do końca roku 2029.
Władze podkreślają, że obecnie z przejazdów na tej linii kolejowej każdego dnia roboczego korzysta ok. 40 tys. pasażerów, a prowadzone prace mają doprowadzić do zwiększenia tej liczby o ok. 20%. W godzinach szczytu (między 7 a 9 rano) z każdej ze wspomnianych dróg korzysta zaś 20 tys. samochodów. Przy 34 pociągach korzystających w tym czasie z linii kolejowej oznacza to, że rogatki są opuszczone w tym czasie przez 44 minuty.
Wizualizacje pokazujące projekt nowej stacji możecie zobaczyć w galerii wyżej.
Union StationW ramach projektu likwidacji dwóch przejazdów na Union Road i Albert Road (na Lilydale Line) zdecydowano się na umieszczenie linii kolejowej w wykopie oraz zbudowanie nowej Union Station. Prace nad tym projektem już się zakończyły i od maja tego roku mieszkańcy mogą korzystać z nowej stacji. Nowa stacja jest przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych, poprawiony został także dostęp do niej oraz zachowane budynki historyczne.
Podobnie jak w przypadku poprzedniego projektu i tutaj przez ok. 40% czasu porannego szczytu rogatki były zamknięte co przyczyniało się do powstawania korków na drogach. W tym przypadku władze podkreślały jednak, że były to jedne z najgorszych przejazdów w Melbourne ponieważ dochodziło na nich wcześniej do wypadków śmiertelnych.
Zdjęcia pokazujące nową stacje możecie zobaczyć w galerii wyżej.
ProjektowanieW ramach Level Crossing Removal Project prowadzone są konsultacje społeczne z mieszkańcami, ale ich tempo jest zdecydowanie szybsze niż w Polsce – zajmują tylko kilka miesięcy. W przypadku części projektów mieszkańcy mieli oczywiście obiekcje co do proponowanych rozwiązań. Najczęściej dotyczyły one wycinki drzew czy zachowania obiektów historycznych. W przypadku projektu w Parkdale początkowo ze zrozumieniem nie spotkał się pomysł budowy linii na estakadzie, ale mieszkańców miały przekonać wygodny dostęp do stacji i aranżacja przestrzeni pod estakadą.
Oba opisywane projekty zostały nagrodzone w ramach przyznawanych przez Bentley nagród Going Digital. WSP Australia Pty Ltd. został laureatem za pierwszy z opisywanych projektów w kategorii mosty i tunele zaś Laing O’Rourke w kategorii budownictwo za Union Station.