Mazowsze jako pierwszy region w Polsce rusza na zakupy pociągów akumulatorowych. Region właśnie ogłosił postępowanie na dostawę 6 takich pojazdów wraz z usługą utrzymania od P1 do P3.
Województwo mazowieckie ogłosiło właśnie postępowanie na dostawę sześciu nowych, dwuczłonowych jednostek elektryczno-akumulatorowych. Ponadto region przewiduje, że w ramach zamówienia podstawowego pociągi będą serwisowane na poziomie P1, P2 oraz P3 od momentu dostawy do 31 grudnia 2031 roku.
Zamówienie będzie mogło zostać rozszerzone o prawo opcji, które dotyczy dalszego serwisowania na poziomach P1, P2 oraz P3 od 1 stycznia 2032 roku do upływu 18 lat od tego terminu. Poza naprawami niższego szczebla zamawiający w ramach opcji będzie mógł również skorzystać z dwukrotnej możliwości wykonania napraw na poziomie P4 w przypadku każdej z jednostek.
Jak na razie nie opublikowano pełnej specyfikacji zamawianych pociągów.
O wyborze najlepszej oferty mają zdecydować cena - 55% oraz kryteria jakościowe - 45% (Współczynnik efektywności elektryczno-akumulatorowych zespołów trakcyjnych, zasięg w trybie akumulatorowym oraz czas ładowania stacjonarnego z sieci od 20 do 90% pojemności akumulatorów).
Mazowsze będzie więc zapewne pierwszym regionem gdzie pojawią się pociągi akumulatorowe. Do tej pory bowiem w Polsce takich pociągów nie kupował jeszcze nikt.
Jak mówił nam prezes Kolei Mazowieckich, Robert Stępień, nowe pojazdy mają trafić do obsługi tras z Kutna do Płocka oraz z Sierpca do Nasielska, a także linii planowanych do reaktywacji (Siedlce - Sokołów, Małkinia - Ostrów Mazowiecka oraz na linii z Kozienic do Dobieszyna).