PKP Polskie Linie Kolejowe informują o drugim spotkaniu z samorządami na temat zaawansowania Programu Kolej Plus w zakresie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych. Wycofano kolejne dwa projekty.
Jak czytamy, PLK przedstawiły zagadnienia ważne dla samorządów, a wnioskodawcy przekazali informacje o podjętych działaniach i dotychczasowym zaangażowaniu. Z 76 wniosków, 65 przedsięwzięć jest na etapie przygotowań do ogłoszenia postępowania przetargowego dotyczącego wstępnego studium planistyczno – prognostycznego (opracowywany jest opis przedmiotu zamówienia przez samorządy). Na 11 projektach trwa postępowanie przetargowe. Ponadto dla 38 przedsięwzięć samorządy zabezpieczyły już w budżecie na 2021 r. finasowanie na opracowanie wstępnych studiów planistyczno – prognostycznych. Gestor programu podkreśla, że z każdym tygodniem widać wyraźny wzrost zaangażowania samorządów w działaniach na rzecz realizacji zgłoszonych projektów do Programu Kolej Plus.
Dwa projekty z Mazowsza wycofane
– Cykliczne wideokonferencje Polskich Linii Kolejowych z wnioskodawcami Programu Kolej Plus dostarczają informacji na temat realizacji wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych. Spotkania są okazją do wymiany doświadczeń np. w przygotowaniu niezbędnych na tym etapie dokumentów. Planujemy także indywidulane spotkania z wnioskodawcami, by sprawnie przebiegał obecny etap Programu Kolej Plus – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych cytowany w komunikacie.
Do II etapu Programu Kolej Plus zakwalifikowało się 79 projektów. Jak informuje PKP PLK, trzy zgłoszenia zostały wycofane przez wnioskodawcę. Do
wycofanego już wcześniej projektu: „Budowa przystanku Mysłowice Północ na istniejącej linii 138 jako usprawnienie kolejowego połączenia Katowice – Nowy Bieruń (Oświęcim)” dołączyły projekty: „Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Konstancin Jeziorna – Nowa Iwiczna” oraz „Odbudowa linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski – Małkinia”.
To dwa z czterech projektów zgłoszonych przez samorząd województwa mazowieckiego. Czekamy na stanowisko Urzędu Marszałkowskiego w tej sprawie.
II etap Kolej Plus
W drugim etapie samorządy mają 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Aby wypracować jednolity standard koncepcji, samorządy będą pracowały na udostępnionych przez PLK dokumentach przetargowych dla inwestycji punktowych lub liniowych.
Ponadto wnioskodawcy pozyskają niezbędne dokumenty, opinie oraz wnioski z konsultacji społecznych. Istotne będzie także przedłożenie dokumentu potwierdzającego zabezpieczenie finansowania minimum 15-proc. wartości inwestycji oraz deklaracji właściwego organizatora przewozów odnośnie uruchomienia i finansowania przewozów min. 4 pary pociągów przez 5 lat. Po tym etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do realizacji w Programie Kolej Plus.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.