Samorządy podwarszawskiego powiatu piaseczyńskiego chcą uruchomienia połączenia kolejowego z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury do Elektrowni Siekierki.
Gmina Piaseczno, Starosta powiatowy, Konstancin-Jeziorna oraz Lesznowola chcą wykorzystać linię kolejową nr 937 prowadzącą do Elektrowni Siekierki w przewozach pasażerskich. połączenia kolejowego z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury do Siekierek. Mówi o tym burmistrzem miasta i gminy Piaseczno Zdzisław Lis na oficjalnej stronie urzędu miasta.
– Gmina Piaseczno od początku jest zwolennikiem uruchomienia połączenia kolejowego z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury do Siekierek, niestety projekt nie doszedł do realizacji. Tym bardziej cieszy mnie, że w ostatnim czasie Pan Starosta wykazał inicjatywę i wspólnie z burmistrzem Konstancina-Jeziorny oraz wójt Lesznowoli postanowiliśmy temat reaktywować i przygotowaliśmy rodzaj listu intencyjnego, który przekazaliśmy Prezesowi Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe – mówi burmistrz.
Rys. openrailwaymap.org
Samorządy oferują pomocJak dodaje, my sygnały, że obecnie jest duże zrozumienie dla tej idei ze strony PKP PLK. – Stąd nasza wspólna deklaracja, w której oferujemy wszelką pomoc i współdziałanie w realizacji takiej inwestycji, a zwłaszcza w zakresie aktualizacji dokumentów i uzgodnień niezbędnych do uruchomienia procesu inwestycyjnego (...) nigdy nie odpuściliśmy tego tematu, dlatego uwzględnialiśmy ten pomysł we wszystkich dokumentach strategicznych, m.in. w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego oraz konkretnych planach miejscowych, w których zabezpieczyliśmy miejsce pod przystanki kolejowe oraz potrzebną infrastrukturę jak chociażby Parkingi P&R.
Na terenie gminy Piaseczno przewidziano przystanki przy ul. Mleczarskiej, planowanej ulicy Elektronicznej oraz Julianowskiej. Miasto deklaruje też udział finansowy w realizacji infrastruktury towarzyszącej czy organizacji systemu linii dowozowych do przystanków kolejowych. Na pytanie, czy nie łatwiej i prościej byłoby uruchomić
linię tramwajową wzdłuż ulicy Puławskiej odpowiada, że w przypadku linii Siekierkowskiej mamy gotową i przejezdną trasę. – W 2010 roku był nawet zorganizowany pokazowy przejazd osobowy, który udowodnił, że technicznie jest to możliwe, a czas przejazdu z Nowej Iwicznej do Centrum Konstancina wynosił 12 minut. W drugą stronę linia łączyć może się z główną trasą kolejową w kierunku Okęcia –
dodaje.
Województwo sceptyczne
Entuzjazmu lokalnych samorządów nie podziela urząd marszałkowski województwa. – W roku 2010 Samorząd Województwa Mazowieckiego wspólnie ze Spółką Koleje Mazowieckie zorganizował próbny przejazd pociągu na trasie Warszawa - Konstancin-Jeziorna. Przejazd ten pokazał ogrom prac i potrzebę realizacji wielu inwestycji, które dostosowałyby linię do możliwości prowadzenia pasażerskiego ruchu kolejowego. Linia tzw. siekierkowska nigdy nie była wykorzystywana do przewozu osób. Zatem konieczne jest przebudowanie toru pod kątem możliwości mijanek, zbudowanie infrastruktury przystankowej oraz podniesienie parametrów technicznych linii, tak aby czas przejazdu był satysfakcjonujący dla podróżnych – mówi "Rynkowi Kolejowemu" rzeczniczka marszałka Marta Milewska.
Jak informuje, w roku 2010 wprowadzenie połączeń na tej trasie było analizowane pod kątem wykonania prac modernizacyjnych na linii nr 937, które byłby prowadzone wraz z planową wówczas modernizacją linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie – Radom. Z uwagi na kolejne przesunięcia w rozpoczęciu
prac remontowych na linii nr 8, odstąpiono od pomysłu uruchomienia połączeń na odcinku Nowa Iwiczna – Konstancin Jeziorna.
– Obecnie nie jest analizowana możliwości uruchomienia połączeń na linii „siekierkowskiej”. W Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego na terenie województwa mazowieckiego linia nr 937 nie została ujęta jako linia, na której mają być prowadzone przewozy pasażerskie – przypomina Milewska i dodaje, że lokalne samorządy, które są zainteresowane uruchomieniem połączeń pasażerskich na tej linii, nie kontaktowały się z samorządem województwa w celu przedstawiania propozycji działań i udziału województwa jako partnera projektu.
O możliwościach skomunikowania Piaseczna ze stolicą portal Transport-Publiczny.pl
pisał już w 2014 roku. Już wówczas warszawski ZTM
radził wykorzystanie tej linii kolejowej.