W opublikowanych w październiku założeniach aktualizacji Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego położony został bardzo silny nacisk na wzmacnianie roli transportu kolejowego w województwie.
Założenia są efektem drugiej fazy prac nad aktualizacją Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego. Pierwsza faza prac polegała na opracowaniu założeń programowo-organizacyjnych aktualizacji Planu, które zarząd województwa mazowieckiego przyjął 19 lipca 2011 r.
Infrastruktura kolejowa wymieniona jest w punkcie piątym założeń, pod nazwą "Polityka poprawy dostępności i efektywności transportowej województwa". Wzmacnianie powiązań ośrodków subregionalnych z Warszawą powinno zostać w największej mierze oparte na transporcie kolejowym - czytamy w dokumencie. Wymienione są następujące inwestycje: modernizacja (w dokumencie - remodernizacja) linii Warszawa – Ostrołęka, dobudowa drugiego toru na odcinku Warka – Radom, oraz budowa efektywnego połączenia Warszawa – Płock.
Według założeń, istotne jest również rozwinięcie połączeń szynowych w obszarze aglomeracji warszawskiej poprzez budowę lekkiej kolei lub tramwaju do Piaseczna, Konstancina- Jeziornej, Raszyna i Łomianek. (...) Powinno się uwzględniać wzmacnianie roli transportu kolejowego, poprzez m.in. rozbudowę sieci parkingów P+R oraz połączeń dowożących i odbierających pasażerów z węzłów przesiadkowych.