Radni sejmiku województwa mazowieckiego przyjęli budżet samorządu na rok 2015. Z planowanych wydatków na poziomie prawie 2,6 mld zł, blisko 305 mln zł stanowią środki przeznaczone na kolej – głównie na działalność przewozową.
Zasadniczą część kolejowego budżetu województwa mazowieckiego na rok 2015 stanowią wydatki na przewozy kolejowe. Jako właściciel dwóch spółek przewozowych – Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego przekaże przewoźnikom tzw. rekompensatę z tytułu przewozów. Z kwoty ponad 287 mln zł aż 260 mln trafi do Kolei Mazowieckich, natomiast nieco ponad 27 mln zł do WKD.
Kolejne pociągi spalinowe
Samorząd województwa, podobnie jak w latach ubiegłych, planuje także zakupy taborowe. Na zakup spalinowych pociągów w planie finansowym Mazowsza przeznaczono 15,2 mln zł. To kontynuacja wcześniejszych projektów, w ramach których do Kolei Mazowieckich trafia tabor do obsługi linii o mniejszych potokach pasażerskich. W ciągu ostatnich czterech lat – głównie przy udziale środków własnych i pieniądzach z Funduszu Kolejowego, samorząd zakupił 7 pociągów spalinowych.
W budżecie województwa zaplanowane są także środki na zarządzanie parkingami Parkuj i Jedź, których jest na terenie województwa kilkanaście. Ich obsługa po stronie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego będzie kosztowała ok. 1,1 mln zł.
W tegorocznym budżecie znalazł się również punkt dotyczący połączeń stykowych. W związku z prowadzeniem regionalnych połączeń na odcinku Sierpc – granica województwa, UMWM przekaże władzom województwa kujawsko-pomorskiego 180 tys. zł. Tegoroczny budżet ma również zapewnione niewielkie środki na projekt związany z budową odcinka linii kolejowej od stacji Modlin do Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa/Modlin oraz budowy stacji kolejowej Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa/Modlin. Na ten cel przeznaczonych jest 300 tys. zł.
„Janosikowe" nie powinno być problemem
Władze województwa z dumą oznajmiły, że po raz pierwszy od wielu lat „janosikowe” nie jest największą kwotą w budżecie województwa mazowieckiego. Tak było jeszcze m.in. w minionym roku, kiedy z powodu niezapłacenia w terminie kolejnej raty podatku na rzecz biedniejszych regionów Polski, konta województwa zajął komornik, a samorząd nie miał pieniędzy na comiesięczną dotację przekazywaną Kolejom Mazowieckim.