Samorząd województwa mazowieckiego zapewnia, że chce dofinansowywać kursy na linii nr 27 pomiędzy Toruniem a Sierpcem. Tyle że dotychczas sąsiedni region nie przedstawił konkretnej propozycji rozliczeń. Jeśli rozmowy samorządów zakończą się sukcesem, otwarta zostanie droga do rozszerzenia oferty przewozowej na odcinku granicznym.
Od niespełna miesiąca
kursują pociągi regionalne z Torunia do Sierpca. Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego wznowił obsługę trasy po niemal dwóch latach przerwy (w 2020 r. zawiesił kursy w ramach cięć tłumaczonych wybuchem pandemii koronawirusa). Jak poinformował nas urząd marszałkowski z Torunia, to województwo kujawsko-pomorskie jest jedynym podmiotem finansującym realizację przewozów, choć trasa ma charakter międzywojewódzki (Sierpc leży w północnej części administracyjnego regionu mazowieckiego).
Mazowsze samo zaproponowało współfinansowanie kursów Tymczasem na kilka miesięcy przed reaktywacją połączeń województwo mazowieckie deklarowało, że jest gotowe współfinansować przewozy, łożąc środki na obsługę krótkiego odcinka biegnącego przez jego teren. Jak wynika z aktualnego stanowiska urzędu, ten miał się dowiedzieć o konkretnych planach rozkładowych dopiero z tzw. zamknięciowego rozkładu jazdy (opublikowanego na niedługo przed jego wejściem w życie 12 grudnia 2021 r. przez zarządcę infrastruktury). – Wynikało z niego, że od 31 stycznia na linii kolejowej nr 27 uruchomione zostaną trzy pary pociągów na odcinku Toruń – Sierpc – mówi Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
27 grudnia zeszłego roku UMWM miał według relacji naszej rozmówczyni wysłać do swojego odpowiednika z Torunia pismo, w którym prosił o potwierdzenie planów wznowienia przewozów. Pytał także o plany dotyczące ewentualnego porozumienia, które byłoby podstawą do wspólnego finansowania kursów. Samorząd poprosił też o przedstawienie projektu umowy oraz o wyliczenie kosztów, jakie powstałyby po stronie województwa mazowieckiego. – W odpowiedzi z 19 stycznia UMWK-P poinformował, że wzorem lat 2011 – 2019 wyraża wolę zawarcia porozumienia – usłyszeliśmy.
Wkrótce codziennie do Płocka, a w weekendy do Warszawy? Sam projekt porozumienia miał zostać wysłany odrębnie, ale do 22 lutego nie trafił on do UMWM. Sąsiedni region miał jedynie zapewnić, że dokumenty są procedowane. Przedstawicielka UMWM zapewniła nas, że region wciąż jest zainteresowany organizacją połączeń kolejowych spinających Mazowsze z Kujawami. – Nie wykluczamy też podjęcia rozmów z naszymi partnerami z Torunia w celu zwiększenia liczby kursów – dodała.
Jednym z rozważanych wariantów poprawy oferty miałoby być uruchomienie bezpośrednich pociągów z Torunia do Płocka. Mało prawdopodobne jest natomiast utworzenie bezpośredniej relacji Toruń – Warszawa obsługiwanej w dni robocze. – Ograniczona jest przepustowość infrastruktury – tłumaczy Marta Milewska, wskazując także na problem niskiej pojemności taboru spalinowego, który siłą rzeczy musiałby obsługiwać także odcinek Nowy Dwór Mazowiecki – Warszawa cechujący się wysoką frekwencją, zwłaszcza w godzinach szczytu. UMWM sugeruje, że pociągi łączące stolicę z Toruniem przy wykorzystaniu linii nr 27 mogłyby kursować w weekendy i święta, zapewniając możliwość atrakcyjnego spędzenia wolnego czasu.