fot. Jan Wiewiórka/PKP PLK SAPrzystanek Mordy Miasto
Na linii Siedlce – Siemianówka powstał przystanek Mordy Miasto. Stanął w nowej lokalizacji, znacznie lepszej niż dotychczasowa stacja Mordy. Kosztował prawie 4 miliony złotych a, perony są długie na 250 metrów. Tymczasem zatrzymują się przy nim najwyżej 42-metrowe składy i nikt nie planuje dłuższych.
– Przystanek Mordy Miasto na linii kolejowej Siedlce – Siemianówka zyskał nowy standard i zapewnia lepszy dostęp do kolei. Wygodniej podróżuje się w kierunku Siedlec, Warszawy i Białegostoku. Podróżni wsiadają do pociągów z dwóch nowych peronów o długości 250 m. Platformy zbudowano obok starego przystanku, bliżej przejazdu kolejowo-drogowego. Dzięki temu chodniki i pochylnie umożliwiają dojście od strony ul. Cmentarnej oraz ul. 8 Dywizji Wojska Polskiego – czytamy w komunikacie prasowym, a inwestycję chwali wiceminister infrastruktury.
– Na Mazowszu kontynuujemy inwestycje z „Rządowego Programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Pasażerowie wsiadają do pociągów bezpieczniej i wygodniej również na przystanku Mordy Miasto. Konsekwentnie prowadzimy działania na rzecz likwidacji wykluczenia komunikacyjnego i poprawy dostępu do kolei, również dla mieszkańców mniejszych miejscowości – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Po co w Mordach, które liczą około 1700 mieszkańców i nie zatrzymuje się w nich żaden z dwóch przejeżdżających przez nie pociągów PKP Intercity (najdłuższy, TLK Biebrza, jest o połowę krótszy niż perony w Mordach) powstały perony długie na 250 metrów? Trudno to zrozumieć, ale poprosiliśmy o odpowiedź na to pytanie PKP PLK, które wydatkowała na prowincjonalne, ultradługie perony 3,8 miliona złotych.
10-wagonowe składy w Mordach?
– Perony o długości 250 m na przystanku kolejowym Mordy Miasto zaprojektowano biorąc pod uwagę obowiązujące regulacje prawne oraz potencjał rozwoju przewozów pasażerskich na linii kolejowej nr 31 – napisała spółka PKP PLK w odpowiedzi o naszej pytania dotyczące peronów w miejscowości liczącej 1700 mieszkańców. I dalej uzasadnia swoją decyzję.
– W obowiązującym prawodawstwie, tj. w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 4 grudnia 2020 r. w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich oraz w wojewódzkich przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym – przystanek osobowy Mordy Miasto został wskazany jako jeden z punktów handlowej obsługi przez pociągi pasażerskie o charakterze międzywojewódzkim – dodaje PLK, chociaż niezwykle trudno znaleźć przyczyny, dla której w tak małej, nie stanowiącej węzła miejscowości, miały się zatrzymywać pociągi dalekobieżne.
– Pod uwagę brany był również fakt, że po linii kolejowej nr 31 kursują pociągi międzywojewódzkie obsługujące ciąg komunikacyjny Warszawa – Białystok – Ełk – Olsztyn, charakteryzujący się wysokim potencjałem turystycznym, zwłaszcza w okresie letnich wakacji szkolnych – dodaje PKP PLK. Przypomnijmy, że chodzi o dwa pociągi TLK, z których jeden ciągnie pięć (ma 140 metrów z lokomotywą), a drugi trzy wagony (90 metrów z lokomotywą). Są to połączenia dotowane o przeciętnej frekwencji. Oba nie stają ani w Mordach, ani w Mordach Miasto.
– Przy projektowaniu nowego przystanku wzięto także pod uwagę zróżnicowany tabor spółki PKP Intercity oraz strategię inwestycji taborowych tej spółki, w związku z czym za zasadne uznano założenie możliwości uruchamiania w przyszłości połączeń pasażerskich zestawionych zarówno z klasycznych składów (lokomotywa plus wagony), jak i zespołów trakcyjnych (elektrycznych bądź hybrydowych) o długości przekraczającej 200 metrów – czytamy w wyjaśnieniach.
Stary peron miał 130 metrów długości
Jak informuje PKP PLK, roboty na przystanku Mordy Miasto rozpoczęły się jesienią ubiegłego roku. Pierwszy z peronów udostępniono podróżnym z końcem maja. Najważniejsze prace na przystanku zostały zakończone, w kolejnych dniach wykonawca przystąpi do rozbiórki starego peronu i ukończy budowę ostatniej pochylni. Stary peron miał... 130 metrów długości!
W ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” na terenie województwa mazowieckiego planowana jest realizacja 16 przystanków na łączną kwotę ponad 93 mln zł. Są to: Józefin, Mińsk Mazowiecki, Kosów, Chronów, Bąkowiec, Mrozy, Wołomin, Mordy Miasto, Koziebrody, Radom Południowy, Ruda Wielka, Mława Miasto, Błonie Rokitno, Groszowice, Dąbrówka Zabłotnia, Niemojki. Od stycznia 2023 r. pociągi zatrzymują się na nowych przystankach w Dąbrówce Zabłotnej i Groszowicach. W kwietniu br. udostępniono dla podróżnych jedną krawędź peronu w Bąkowcu, a w czerwcu br. w Chronowie – w tych dwóch lokalizacjach prace są kontynuowane. W 2021 r. przebudowano przystanek w Niemojkach.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.