Samorząd województwa mazowieckiego potwierdza plan uruchomienia regularnych połączeń pasażerskich po linii kolejowej 12 między Skierniewicami a Pilawą. Na przewidzianej do remontu trasie miałyby pojawić się bezpośrednie pociągi z Warszawy przez Mszczonów do Skierniewic oraz przez Górę Kalwarię do Pilawy. Kursy najprawdopodobniej nie będą współfinansowane przez województwa ościenne.
W lutym informowaliśmy o
przygotowaniach PKP Polskich Linii Kolejowych do modernizacji linii kolejowej 12 Skierniewice – Łuków na odcinku Skierniewice – Mszczonów – Góra Kalwaria – Pilawa. Łączy on województwo łódzkie z południem administracyjnego Mazowsza i obecnie jest wykorzystywany niemal wyłącznie w przewozach towarowych jako południowa obwodnica Warszawy. Po przebudowie mają tam powrócić po wieloletniej przerwie regularne pociągi pasażerskie.
Bezpośrednio do Warszawy
Zamiar ich uruchomienia potwierdza bowiem województwo mazowieckie. Przypomina ono, że
wstępną wolę ich finansowania wyraziło już w 2017 r., gdy PKP PLK rozważały różne scenariusze nadchodzącej inwestycji. Brano wówczas pod uwagę wariant nieobejmujący infrastruktury pasażerskiej. Polskie Linie Kolejowe zwróciły się zatem wówczas do samorządów z pytaniem o ich plany dotyczące wykorzystania trasy.
Region poinformował wtedy, że chciałby zorganizować po modernizacji linii połączenia w relacjach Skierniewice – Warszawa oraz Warszawa – Góra Kalwaria – Pilawa (aktualnie pociągi pasażerskie
docierają tylko do Góry Kalwarii). – Wówczas jedynie Mazowsze zadeklarowało możliwość uruchomienia połączeń kolejowych przy wielkości pracy eksploatacyjnej szacowanej na ok. 500 tys. pociągokilometrów rocznie – mówi Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Oznacza to, że chęci współfinansowania przewozów nie zgłosiły województwa łódzkie (krótki odcinek w rejonie Skierniewic) i lubelskie (część trasy między Pilawą a Łukowem, która nie będzie modernizowana w ramach nadchodzącej inwestycji).
Do parku rozrywki autobusem dowozowym
Założona wielkość pracy eksploatacyjnej ma się przełożyć na uruchomienie ok. siedmiu par pociągów do i ze Skierniewic. Na razie nie znamy założeń rozkładowych odnoszących się do odcinka w kierunku Pilawy. – W Mszczonowie lub na przystanku Grabce planowana jest możliwość przesiadki na autobusy, które mogłyby dowieźć podróżnych do kompleksu rekreacyjno-wypoczynkowego Suntago – informuje nasza rozmówczyni. Przypomnijmy, że wspomniany przez nią przystanek Grabce ma zostać przesunięty tak, by znajdował się bliżej popularnego parku rozrywki.
– Aktualnie nie są prowadzone rozmowy z ościennymi samorządami województw odnośnie do wspólnej organizacji i zasad współfinansowania połączeń – usłyszeliśmy od przedstawicielki UMWM. Do roku 2031 przewozy na linii 12 mają świadczyć Koleje Mazowieckie w ramach obowiązującej umowy ramowej. Potem ruch przejmie operator wyłoniony w przetargu.