Czy na Mazowszu pojawi się więcej tzw. ekspresów regionalnych? Województwo chce, by w przyszłości pojechały one do trzech kolejnych miast znajdujących się na rubieżach regionu administracyjnego. Stanie się to jednak dopiero po pozyskaniu przez KM dodatkowego taboru.
Województwo mazowieckie traktowało uruchamiane dotychczas pojedyncze pociągi o charakterze ekspresów regionalnych pilotażowo. Dziś dojedziemy nimi jednak wyłącznie do Radomia i Skarżyska-Kamiennej oraz do Płocka, a także do leżących w województwie łódzkim Łowicza i Kutna. Docelowa oferta ma być szersza, ale rozszerzenia siatki połączeń z bardzo ograniczoną liczbą postojów należy spodziewać się dopiero w perspektywie kilku kolejnych lat.
Dwie pary kursów na wszystkich nowych liniach
Plany samorządu sięgają bowiem roku 2030. Jakie są założenia rozkładowe? – Uruchomienie dwóch par pociągów przyspieszonych z Warszawy do Dęblina, Ostrołęki oraz Ciechanowa lub Działdowa i z powrotem – mówi Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
– Jest to uzależnione od pozyskania dodatkowego taboru przez spółkę Koleje Mazowieckie – zastrzega nasza rozmówczyni. Przywołuje tu plany zakupu czternastu elektrycznych zespołów trakcyjnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Należy więc spodziewać się, że na linie kolejowe nr 7, 9 i 35 wyjechałyby najnowsze pojazdy we flocie KM.
Rola kursów przyspieszonych bywa znacznie większa
Zakładana oferta nie jest przy tym szczególnie rozbudowana. Trzon ruchu wciąż miałyby więc stanowić kursy zatrzymujące się na wszystkich bądź prawie wszystkich przystankach. Trasa do Płocka wiodąca przez teren województwa łódzkiego pozostałaby zaś jedyną wybiegającą poza obszar administracyjnego Mazowsza, chyba że UMWM zdecydowałby się na uruchomienie sprinterów do Działdowa, a nie tylko do Ciechanowa. Miejscowość ta znajduje się bowiem w województwie warmińsko-mazurskim.
Ekspresy regionalne są powszechne w części krajów europejskich, np. W Niemczech. Pozwalają tam pasażerom przewoźników regionalnych na dojazd do pracy czy szkoły w czasie zbliżonym do oferowanego w przypadku połączeń dalekobieżnych. Na liniach o największej frekwencji umożliwiają zaś operatorom skuteczne rozdzielanie potoków podróżnych do większych i mniejszych miejscowości, co bywa kluczowe dla sprawnej organizacji przewozów w godzinach szczytu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.