Partnerzy serwisu:
Pasażer

Maszynista PKP Intercity. Co trzeba zrobić, by nim zostać?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP Intercity

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Maszynista PKP Intercity. Co trzeba zrobić, by nim zostać?
fot. PKP IntercitySebastian Sałański, maszynista PKP Intercity
16 września obchodziliśmy Europejski Dzień Maszynisty. Jak wygląda ten zawód i co trzeba zrobić, aby uzyskać uprawnienia do prowadzenia pociągów?

Wśród pracowników PKP Intercity znajduje się obecnie ponad 1400 maszynistów. Dodatkowo, ponad 400 osób przygotowuje się do tego zawodu, pełniąc obowiązki stażysty. Z roku na rok wśród chętnych do tej pracy zwiększa się odsetek ludzi młodych oraz kobiet. Sporą część adeptów stanowią entuzjaści kolei.

Ile lat ma najmłodszy maszynista PKP Intercity?

Średni wiek maszynistów pracujących w PKP Intercity to aktualnie 41 lat. Karierę zawodową rozpoczynają osoby w wieku 19 lat, obejmując stanowisko stażysty. Najmłodszy maszynista prowadzący pociągi spółki ma natomiast 21 lat. Sukcesywnie z roku na rok coraz więcej kobiet decyduje się na pracę w tym zawodzie. Pierwsza z nich zaczęła prowadzić pociągi dalekobieżne w 2017 roku. Dziś, na stanowisku maszynisty w PKP Intercity pracuje już 13 kobiet, a kolejne 27 jest w trakcie zdobywania uprawnień do tego zawodu.

– Praca maszynisty jest ciekawa, bo każdego dnia służba wygląda inaczej. Prowadzimy różnego rodzaju pojazdy: klasyczne lokomotyw z wagonami, elektryczne zespoły trakcyjne typu Flirt czy Dart, a także najnowocześniejsze pociągi Pendolino. Jeździmy na różnych trasach, w różnych warunkach pogodowych. W tym zawodzie nie ma monotonni – mówi Aleksandra Chałuś, maszynistka w PKP Intercity. – W tej pracy trzeba być odpowiedzialnym, punktualnym i bardzo skoncentrowanym na wykonywanym zadaniu – dodaje.

– W zawodzie maszynisty przede wszystkim cenię stabilność zatrudnienia, harmonogram pracy ustalany z miesięcznym wyprzedzeniem oraz mobilność – jednego dnia jadę do Gdańska, drugiego do Poznania. Jednocześnie służby są tak zaplanowane, że każdego dnia wracam do domu do rodziny – wyjaśnia Sebastian Sałański, maszynista instruktor w PKP Intercity.

Jak zostać maszynistą?

Aby zostać maszynistą PKP Intercity i samodzielnie prowadzić pociągi trzeba zdobyć licencję oraz świadectwo maszynisty. Do uzyskania licencji konieczne jest odbycie kursów, które trwają około dwóch miesięcy. Świadectwo zdobywa się zaś w procesie szkolenia w ciągu minimum ok. 14 miesięcy. Składa się ono z czterech etapów. Pierwsze dwa to szkolenia praktyczne
i teoretyczne. Następnie w trzeciej części przechodzi się do prowadzenia pojazdu kolejowego pod nadzorem instruktora. Ostatni etap to szkolenia na symulatorze.

Zajęcia w czasie szkolenia teoretycznego odbywają się codziennie od poniedziałku do piątku i trwają po 8 godzin. Staż stanowiskowy i jazdy pod nadzorem mogą zaś rozpoczynać się oraz kończyć o różnych godzinach. Po dwóch pierwszych modułach szkolenia, kandydaci obowiązkowo przystępują do egzaminu wewnętrznego. Całość zakończona jest egzaminem Państwowym w Centrum Egzaminowania oraz Monitorowania Maszynistów prowadzonym przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Zwieńczeniem procesu jest uzyskanie uprawnień do samodzielnego prowadzenia pojazdów trakcyjnych.

Zgłoszenia na kurs na licencję lub świadectwo maszynisty należy składać za pośrednictwem strony internetowej www.intercity.pl. W zakładce „O nas” –> „Praca” –> „Aktualne oferty pracy”. W ogłoszeniu znajduje się link pod którym można złożyć aplikację.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Fala powodziowa we Wrocławiu. Pociągi kursują, są opóźnienia [aktualizacja]

Pasażer

Kolej dalekobieżna zostaje w Drzewicy i Przysusze

Pasażer

Kolej dalekobieżna zostaje w Drzewicy i Przysusze

Kasper Fiszer 21 września 2024

Dziś dzień maszynisty. Tak świętowali w Gdyni

Warte uwagi

Dziś dzień maszynisty. Tak świętowali w Gdyni

Rafał Zarzecki, Głos Maszynisty 16 września 2014

Zobacz również:

Fala powodziowa we Wrocławiu. Pociągi kursują, są opóźnienia [aktualizacja]

Pasażer

Kolej dalekobieżna zostaje w Drzewicy i Przysusze

Pasażer

Kolej dalekobieżna zostaje w Drzewicy i Przysusze

Kasper Fiszer 21 września 2024

Dziś dzień maszynisty. Tak świętowali w Gdyni

Warte uwagi

Dziś dzień maszynisty. Tak świętowali w Gdyni

Rafał Zarzecki, Głos Maszynisty 16 września 2014

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5