Są już pierwsze opinie z eksploatacji lokomotywy EU07A, czyli asynchronicznej wersji lokomotywy EU07 zmodernizowanej przez ZNTK Oleśnica. Jak powiedział „Rynkowi Kolejowemu” prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, elektrowóz po pierwszych niepowodzeniach działa bezawaryjnie, a maszyniści ją chwalą.
EU07A rozpoczęła planową obsługę pociągu Express Intercity "Fredro" 12 grudnia. - Na razie opinie maszynistów są bardzo pozytywne. Zdecydowanie bardziej chwalą tę lokomotywę niż lokomotywę EP09. Przede wszystkim za to, że jest mocniejsza. Służby utrzymaniowe też ją chwalą – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” szef PKP Intercity. Przyznał, że pierwszego dnia miała awarię. – Ale teraz jest już z nią spokój. Nie psuje się – dodał prezes PKP IC.
Janusz Malinowski nie wykluczył, że jeżeli opinie maszynistów potwierdzą się w dłuższej perspektywie, to przewoźnik może zdecydować się na modernizacje kolejnych lokomotyw z serii EU/EP07. – Po miesiącu czy dwóch na pewno nie podejmiemy decyzji, ale przynajmniej pół roku, do roku będziemy testowali tę lokomotywę. Jeżeli będzie się dobrze spisywała, to nie wykluczamy, że będzie do jakieś rozwiązanie – stwierdził prezes PKP Intercity.
Modernizację lokomotywy EU07A dla PKP Intercity przeprowadziły ZNTK Oleśnica. Lokomotywa EU07-495 została kompletnie przebudowana. Stare pozostały jedynie ostoja i ramy wózków. Pozostawienie tych elementów ułatwiło wyważenie lokomotywy. Po wprowadzeniu do eksploatacji przewoźnik zmienił oznaczenie lokomotywy na EU07A-001.
Silniki prądu stałego zostały przezwojone na silniki asynchroniczne prądu przemiennego. Co za tym idzie, zamontowano falowniki FT-1600-3000 firmy Medcom oraz nowoczesną przetwornicę statyczną od firmy Enika. System sterowania i diagnostyki również został wymieniony - na mikroprocesorowy. Zamontowano także nowy układ pneumatyczny skonstruowany przez IPS Tabor, wprowadzono również łożyska toczne. Lokomotywa EU07A posiada hamulec elektrodynamiczny, elektropneumatyczny i możliwość hamowania z rekuperacją.
Lokomotywa posiada dopuszczenie do prędkości maksymalnej 160 km/h. Podczas testów osiągała nawet prędkość 192 km/h.
Perspektywy rynku lokomotyw będą tematem konferencji organizowanej przez Wydawnictwo Rynek Kolejowy 15 marca 2012 r. Uczestnicy tego spotkania będą dyskutować na temat oferty polskich producentów zajmujących się dostawami nowych pojazdów, jak i ich modernizacją oraz możliwościami zagranicznych podmiotów w tej sferze.
Więcej informacji na temat konferencji, projekt planu spotkania i formularz rejestracyjny tutaj.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.