Jednym z głównych problemów tych spółek kolejowych, które mają zamiar rozpocząć lub poszerzyć zakres swojej działalności, jest pozyskanie kompetentnych pracowników, zwłaszcza maszynistów. Ci ostatni okazują się być prawdziwym dobrem deficytowym, niezbędnym dla "egzystencji" podmiotu w ogóle. Zasadom zatrudniania i podnoszenia kompetencji maszynistów oraz specyfice ich pracy poświęcona będzie konferencja organizowana przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR 20 czerwca. Wydarzenie towarzyszy Forum Towarowych Operatorów Kolejowych.
Maszyniści kolejowi to szczególnie poszukiwani pracownicy na polskim rynku kolejowym. Każda ze spółek, która planuje wejście w segment przewozów kolejowych towarowych lub pasażerskich lub poszerzenie zakresu świadczonych usług, spotyka się z koniecznością ich zatrudnienia. Są to pracownicy, których wysokie odpowiednie kwalifikacje mają kluczowe znaczenie dla jakości i bezpieczeństwa świadczonych usług. Tymczasem problemy ze szkolnictwem kolejowym oraz luka pokoleniowa w branży doprowadziły do deficytu maszynistów na rynku. Ci, którzy są już zatrudnieni, wymagają szkoleń i ciągłego podnoszenia oraz weryfikacji ich kwalifikacji. To z kolei generuje koszty.
Zakres tematyczny:
- wymagania i zasady pracy maszynistów na sieci PKP PLK, innych zarządców infrastruktury oraz bocznicach kolejowych w świetle regulacji krajowych i unijnych,
- formy zatrudnienia inne niż umowy o pracę - czy maszynista jest pracownikiem?
- wymogi legislacji okiem Urzędu Transportu Kolejowego,
- szkolenie kandydata na maszynistę: wymogi a praktyka - koszty, czas, kompetencje szkolących i doskonalenie wiedzy,
- realizacja procesu szkolenia w prakyce - podejście systemowe w firmach,
- czas pracy prowadzącego pojazd kolejowy - teoria i praktyka regulacji dla przewoźników kolejowych,
- kontrola pracy maszynistów - zalecenia Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych oraz zapisy TSI Lokomotywy i Pojazdy Pasażerskie,
- rola maszynisty w systemie bezpieczeństwa ruchu kolejowego - analiza i szacowanie ryzyka związanego z pracą maszynisty,
- maszynista na bocznicy bez licencji - jak kierowca bez prawa jazdy?
Więcej szczegółów na temat programu i miejsca konferencji - tutaj.