Od 3 czerwca we Włoszech kursuje 80 pociągów poruszających się po szybkich liniach (frecce) i 48 pociągów kategorii IC. W nowym rozkładzie jazdy ujęto także 4 653 pociągi regionalne.
Włosi podjęli także decyzję o uruchomieniu pierwszych od końca lutego pociągów międzynarodowych. Na razie pojadą dwie pary pociągów EC łączących Mediolan i francuską Niceę. Jednak włoskie ministerstwo jest na razie bardzo ostrożne z prognozowaniem startu innych pociągów, m.in. do Austrii. Również OBB (Koleje Austriackie) nie podaje terminu, kiedy m.in. pociągi z Wiednia do Rzymu mogłoby zostać reaktywowane.
Koleje włoskie wprowadziły specjalne zasady przewozów w pociągach Frecciarossa, Frecciargento oraz w pociągach IC. Wszyscy pasażerowie zamierzający podróżować muszą mieć mierzoną temperaturę. W związku z tym Trenitalia prosi podróżnych o przybycie na dworzec odpowiednio wcześnie. Zgodnie z wytycznymi ministerstwa transportu, osoby z temperaturą powyżej 37,5 stopnia C spotykają się z odmową usługi przejazdu.
Podobne obostrzenia wprowadził również prywatny operator NTV. Na razie, podobnie jak w Polsce do 1 czerwca, we włoskich pociągach można zajmować co drugie miejsce siedzące. Trwa dyskusja o zniesieniu tego zakazu.
Kraje sąsiednie: Austria i Szwajcaria znacznie poluzowały przepisy dotyczące podróży koleją i wracają do rozkładu jazdy sprzed pandemii.
Piszemy o tym tutaj.